Pošlite už konečne kilá kadeľahšie

Vonku už kvitnú prvé snežienky, jar sa nekompromisne natíska do domu a vy máte okolo pása stále Vianoce? Stále bojujete s vianočnými kilami a nedokážete sa ich zbaviť? Poradíme vám, ako ich poslať navždy a s prehľadom do zabudnutia. Diéty, ktoré sľubujú zázraky, sú tradované ako moderné mýty.

Mýtus číslo jeden:

Diéty nás zbavia kíl
Pravda odveká. Zbavia, ale iba na chvíľu. Každý, kto sa v živote aspoň raz potreboval zmestiť do šiat, určite nejakú diétu vyskúšal. Akiste bez úspechu, nakoľko diétovať sa nedá celý život a mnohokrát spomínaný jojo efekt nastaví každému zrkadlo. Odborníci sa zhodujú na tom, že diéty sú vhodné pre pacientov, ktorí sa chystajú na operáciu, prípadne ju už absolvovali a z objektívnych dôvodov majú naordinovaný určitý stravovací režim. Výnimku tvoria tiež skupiny ľudí, ktorí trpia na určité choroby, alergie, intolerancie a podobne.

Kedy je navhodnejší čas na tréning

Tým nič iné nezostáva a celý život žijú na diétach. Avšak bežní smrteľníci majú na výber a nemusia svoje telo trápiť drastickými diétami. Stačí, ak vám pri slove „diéta“ zasvieti červená výstražná kontrolka a pre istotu zatiahnete aj ručnú brzdu. Diéty, najmä pri nezdravom životnom štýle, sú z dlhodobého hľadiska neúčinné a v mnohých prípadoch aj zdraviu nebezpečné. Môže sa stať, že povedú až k poruchám trávenia, bulímii a anorexii.

Dukanova diéta

Hlavným princípom tejto diéty je strava založená na prevažnom príjme proteínov, čiže bielkovín. Má štyri fázy, pričom najviac motivačná je prvá, pri ktorej sa výrazne chudne. V ďalších fázach sa k proteínom pridáva presne stanovené množstvo zeleniny, ovocia a tukov. Prísne zostavený jedálniček má pod kontrolou najmä sacharidy (cukry). Odborníci však varujú, že bielkoviny sú veľmi ťažké na trávenie a ich nadmerná konzumácia môže spôsobiť nemalé tráviace ťažkosti. Ideálny pomer sacharidov, tukov a bielkovín by mal byť v pomere 80:10:10 v prospech sacharidov.

Mýtus číslo dva:

Čím menej jem, tým menej priberám
Veľký omyl. Množstvo prijatých kalórií počas dňa by malo byť priamo úmerné ich výdaju. I tu platí jednoduchá matematika. Avšak nie je jedlo ako jedlo. Ľudské telo si zaslúži, aby sa oň jeho majiteľ adekvátne a pravidelne staral a doprial mu pravidelnú a vyváženú stravu. Dobrý zdravotný stav je základom a odrazovým mostíkom pre ďalšie aktivity. Je ťažké udržať si dobré stravovacie návyky, ak je človek chorý alebo unavený z práce. Vhodná strava však často zmení i pracovné návyky. Nenadarmo sa hovorí, že v zdravom tele zdravý duch. Kvalitná strava znamená to isté ako dobrá strava a tá ovplyvňuje všetky vaše výkony. Vrátane mentálnych. Stačí jesť veľa čerstvého ovocia a zeleniny, malé porcie proteínov, množstvo vysokokvalitných sacharidov, veľa tekutín bez cukru, málo nasýtených tukov a polotovarov. Ak si denne spomeniete aspoň na jednu z uvedených skutočností, ste na výbornej ceste nemať na tele zbytočné závažie. Zdrojom kalórií by mali byť jednoduché zdravé pokrmy, ktorých ingrediencie sú čitateľné aj bez diplomu z biochémie.

Detoxikácia

Detoxikácia sa neradí medzi typické a populárne diéty. Ide skôr o životný štýl a presvedčenie človeka, ktorý sa rozhodne z času na čas očistiť svoj organizmus od škodlivých a jedovatých látok. Názory na tento spôsob „očisty“ sa veľmi odlišujú, avšak všeobecne sa dá konštatovať, že detoxikácia nikomu ublížiť nemôže, skôr naopak. Navyše je niekoľko rôznych spôsobov, ako správne a bezpečne detoxikovať. V ideálnom prípade detoxikovať organizmus netreba. Stačí si dávať pozor na to, čo človek konzumuje a nespoliehať sa na kvartálnu „očistu“.

Mýtus číslo tri:

Pohodlnosť neznamená lenivosť
Opak je pravdou. Človek je od prírody tvor lenivý a pokiaľ niečo naozaj nemusí, tak to neurobí. Tak je to aj s pohybom a myslením. Ak nie je človek práve vo fáze prípravy na maratón alebo na fitness súťaž, máločo ho dobrovoľne a každý deň dokáže zdvihnúť zo stoličky a prinútiť k športovému výkonu alebo zdravej strave. Ak sa aj snaží „dať dolu“ nejaké tie kilá, je potrebné uvedomiť si, že nielen strava tvorí súčasť plánu chudnutia, ale dôležitý je i pohyb. Ide síce o tú menšiu časť, avšak pre vašu psychiku a kondíciu nemenej dôležitú. Odporúčame skúšať a nájsť si pohybovú aktivitu, ktorá vás bude baviť a ktorú bude jednoduché robiť rutinne každý deň.

10 dôvodov prečo začať cvičiť ráno

Činnosti sa dajú fantasticky striedať, variovať, dopĺňať, stačí len trošku chcieť. Potrebné je stanoviť si jasné a splniteľné ciele. Bežať už o mesiac Medzinárodný maratón mieru, keď si človek len predvčerom kúpil svoje prvé bežecké tenisky, je nonsens, nezmysel. Naopak, pomalá a trpezlivá zmena vedie k výsledkom. Lenivosť nemožno obhajovať výhovorkami na nepekné počasie. Ráta sa aj to, že si človek obuje tenisky na beh a vráti sa z polcesty, prípadne len vystrčí nos von z dverí do dažďa a vetra. Všetko sa totiž deje vnútri. Odhodlanie bojovať, ale s ohľadom na súčasný stav kondície, je dôležitejšie ako trhať za každú cenu rekordy a plniť limity. Je fakt, že trénovaných jedincov ani dážď alebo nízke teploty už neodradia.

Raw food – živá strava

Tento svieži životný štýl očaril už milióny ľudí, vrátane celebrít. Živá strava predstavuje tepelne neupravené jedlá, ktoré sa konzumujú v prirodzenom, surovom stave tak, ako narástli. Absolútne nepripúšťa jesť akékoľvek potraviny živočíšneho pôvodu. Podľa zástancov tejto stravy je človek plodožravec, mäso ani iné živočíšne produkty mu nie sú prirodzené a plne si vystačí s rastlinnou stravou. Keďže jedlo živej stravy pozostáva z ovocia, zeleniny, orechov, klíčkov a semienok, v tele sa „neusádzajú“ nadbytočné tuky a cholesterol. Čo môže byť istou trecou plochou je otázna kvalita dostupnej zeleniny a ovocia. Často ide o dovážané plody a ich pôvod by mnohých nepríjemne prekvapil. Skúste napríklad zohnať slovenský cesnak alebo rajčiny.

Mýtus číslo štyri:

Stačí zmeniť len niečo
Pred Vianocami, či inými sviatkami, spojenými s jedlom, sa to len hemží tipmi, ako vylepšiť štedrú večeru, len aby nebola až taká štedrá k obvodu pása. Nuž, omyl. Jeden nízkotučný jogurt namiesto majonézy v šaláte ešte nikoho od prebytočných kilogramov neuchránil. Všetky podstatné zmeny sa odohrávajú v hlave a tráviacom trakte. Ľudí väčšinou k zmenám nakopnú nepríjemné skúsenosti, ako sú choroby, zdravotné komplikácie, či poznámky okolia. Alebo pohľad do zrkadla a orosené čelo po zdolaní pár schodov. Všetky tieto vonkajšie motivátory majú len krátkodobý efekt.

V prvom rade by impulz mal vychádzať z človeka, z jeho vlastného presvedčenia. Z vnútornej motivácie. Iba tak vydrží zdolávať všetky prekážky. Určite niekde treba začať. Nie je rozumné vyhodiť všetky potraviny do koša po prečítaní dvoch strán o strave a zdravom životnom štýle. Začnite systematicky nahrádzať všetky málo nutrične hodnotné potraviny tými zdravšími. Použite miesto rafinovaného bieleho cukru ten nerafinovaný, tmavý, miesto bielej múky celozrnnú či špaldovú a skúste piť o jednu kávu bez cukru a mlieka denne menej. Zapisujte si zmeny a úspechy. Pokojne sa aj odmeňte. Napokon zistíte, že strašiak menom „zdravá strava“ nielenže nehryzie, ale nemá ani zuby.

Vladimír Minda
Ahojte, volám sa Vlado (44), som tréner kickboxu, vášnivý športovec, milujúci otec, poslušný manžel, dobrý syn, rázny riaditeľ, vášnivý fanúšik a verný kamarát. Pre každého niekto iný, ale v prvom rade pozitívne mysliaci človiečik, ktorý sa snaží motivovať okolie k pohybu a športu. Pretože život je šport a šport je môj život.
Predchádzajúci článokINdoor cycling je IN
Ďalší článokArnold Schwarzenegger ikona bodybuildingu

7 KOMENTÁRE

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Ostaň v kontakte

Sleduj najlepšie cesty chudnutia, príbehy o úspechu a inšpiratívne rozhovory s najlepšími trénermi a špecialistami v odbore. Začnite meniť svoj život už dnes!

spot_img

Najčítanejšie

Odoberaj najnovšie články emailom

Máš záujem pravidelne sledovať a čítať naše články? Prihlás sa do newslateru a raz za 2 týždne ti pošleme sumár článkov z nášho športového blogu.

.

Mohlo by ťa zaujímať