Preč so stereotypmi! Dámy, aj vy často rozmýšľate nad cvičením, ktoré by ste mohli robiť niekoľkokrát v týždni a nenudilo by vás? Hľadáte miesto, kde sa nebudete cítiť trápne a kde uniknete zvedavým pohľadom opačného pohlavia? Vyskúšajte cvičenie vo fitness klube len pre ženy. Cvičenie postavené na princípoch kruhového tréningu.

Z pohľadu cvičenca

Kruhový tréning predstavuje typ cvičenia, počas ktorého sa efektívne redukuje tuk, formujú sa svaly a zároveň sa buduje kondícia. Rozdiel medzi týmto spôsobom cvičenia a bežnou aeróbnou činnosťou je jeho pestrosť a v podstate nekonečná variabilita.

Systém je overený viacročnou praxou a stavia hlavne na tom, že krv obieha celým telom a nezdržiava sa len na jednom mieste. Kruhový tréning trvá zvyčajne 30 minút, a s bežnou návštevou v posilňovni sa to nedá porovnať. Tento jedinečný cvičebný program je prispôsobený individuálnym potrebám klientiek, ide napríklad najmä o cviky pre ženské problémové partie a o cviky pre redukciu váhy. Z každého cviku absolvuje klientka po jednej sérii s minimálnymi prestávkami medzi cvikmi.

TIP: Príbeh Lucie: Za necelý rok schudla 50 kíl

Jeden okruh pozostáva z 5 až 8 cvikov, z každého po 10-12 opakovaní. Cyklus sa opakuje 5 – 6×, pričom v každom nasledujúcom sa záťaž o málo zvýši (odporúčané sú aspoň 2 cykly, počas 30 minút maximálne 4). Prestávky medzi jednotlivými sériami sú určené len na presun k náradiam. Krátka pauza na oddych príde až po dokončení celého okruhu. Pri kruhovom tréningu rastie celková intenzita záťaže, pocitovo môže prvýkrát klientke tréning pripadať ako dosť náročný.

Vyplýva to z toho, že neustály prechod v rámci okruhu od jedného cviku k druhému zvyšuje vytrvalosť a posilňuje kardiovaskulárny systém. Činky a stroje vo veľkej miere nahrádzajú kardio cvičenie. Ide teda o veľmi efektívny typ tréningu, ktorý úspešne tvaruje vaše telo.

kruhovy01

Ako to vyzerá v praxi?

Väčšinou sa cvičí na ôsmich posilňovacích strojoch v kruhu, teda na ôsmich stanovištiach, pričom každé cvičenie je zamerané na inú časť tela. Na každom stanovišti sa cvičenie opakuje 30-45 sekúnd, cvičiť však každý môže ako dlho chce a potrebuje. Počas celej lekcie kruhového tréningu na plynulý a bezpečný priebeh dohliada skúsený certifikovaný inštruktor, ktorý v prípade potreby kedykoľvek poradí a pomôže.

TIP: Piť či nepiť?

Klientky cvičia na posilňovacích strojoch vyrobených výhradne pre ženy. Napríklad Contours nepoužíva hydraulické stroje, ale špeciálne stroje s nastaviteľným závažím. Prekážkou nie je ani vek, telesná váha či zdravotný stav klientiek. Neustála obmena okruhov spoľahlivo ničí nielen kilá navyše, ale i stereotyp.

Významnú rolu zohráva aj psychika a motivácia. Vstúpiť do členstva, do klubu predstavuje záväzok, ktorý cvičenca motivuje vloženú investíciu aj zúročiť. Nespornou výhodou je aj rodinná atmosféra, nakoľko sa navzájom členky poznajú a môžu si s personálom spolu vybudovať rovnocenný vzťah. Nie sú výnimkou situácie, kedy klub pôsobí ako miesto stretnutia komunity a všetci si s majiteľom tykajú.

Ako vyťažiť z tréningu maximum

Najskôr je potrebné určiť si priority, či je vo vašom záujme schudnúť a koľko, prípadne ktorú partiu tela chcete posilniť. Podľa subjektívneho zhodnotenia vlastných možností zaťažíte kritickú svalovú partiu najviac zo všetkých a tej aj venujte najväčšiu pozornosť. Poradie cvikov sa určí v danom okruhu tak, aby cviky išli za sebou striedajúc vždy úplne najvzdialenejšie partie tela.

Tak bude klientka pomerne svieža a plná sily.
Napríklad môžete zvoliť toto poradie: chrbát, bicepsy, lýtka, prsia, brucho, hamstringy, ramená, tricepsy. Počet okruhov záleží od fyzickej aj psychickej kondície, časového fondu a momentálnej nálady. Nie vždy sa podarí dosiahnuť stanovený cieľ, avšak netreba sa vzdávať hneď na začiatku. Všeobecne však platí, že tréning by sa mal absolvovať každý druhý deň, nakoľko regenerácia svalov je vysoko potrebná.

TIP: Ovocie pri zdravom stravovaní – áno či nie?

Nakoľko ide o náročný, avšak mimoriadne efektívny spôsob cvičenia, tento systém nie je primárne určený úplným začiatočníčkam. Ak máte aj ako úplný začiatočník predsa len dostatok guráže, odporúčame pri prvom tréningu konzultáciu s odborným inštruktorom a pod jeho dozorom aj cvičiť. Ten dokáže cviky modifikovať a zaradiť do vopred dohodnutého okruhu prestávky, čo v konečnom dôsledku môže vyhovovať aj začiatočníčkam. Spočiatku si vystačia i s dvoma okruhmi, pričom nárast intenzity bude prebiehať najprv skracovaním prestávok v rámci cyklu a až potom pridávaním ďalších okruhov.

Ak už s cvičením máte skúsenosti a vybudovali ste si kondíciu akoukoľvek športovou aktivitou, vaše možnosti sú takmer neobmedzené. Môžete pridávať opakovania, záťaž, zvyšovať tréningové váhy, prípadne počty okruhov.

Môže sa stať, že z nejakých príčin nebudete môcť absolvovať váš obľúbený tréning. Nevadí. Nahradiť ho môžete aj v domácom prostredí. Predsa už dokonale poznáte cviky s vlastnou váhou, zamerané napríklad na brucho alebo nohy, tak rozložte doma karimatku, k tomu si pridajte cvičenie s jednoručnými činkami, prípadne stoličku a kruhový tréning si vyrobíte aj doma.

kruhovy03

Z pohľadu podnikateľa

Franchising je jednou zo špecifických koncepcií podnikania, ktorá k nám prenikla už dávno a často ani nevieme, že danú prevádzku spravuje tzv. franchisant, ktorý má kúpenú licenciu od franchisora alebo Masterfranchisora. Niekedy sa nazýva aj podnikanie na kľúč, pretože ide o vyskúšaný, výnosný koncept, ktorý zastrešuje fungujúca známa značka. Navyše je to koncept finančne dostupný aj malým podnikateľom. Každá značka má iný vstupný franchisingový poplatok. Okrem franchisingových systémov ako je Naturhouse, Fitness Food Menu alebo Yves Rocher, v súčasnosti funguje aj fitness franchising. Známe sú napríklad siete Expreska a Contours.

TIP: 5 tipov, ako sa nabiť energiou

Špecifické sú práve fitness kluby pre ženy, kde sa prevádzkuje kruhový tréning. Väčšinou tieto kluby fungujú na systéme členstva, či už mesačného, ročného alebo polročného. Výhodou členstva pre majiteľa franchísy je najmä fakt, že má k dispozícii finančné prostriedky hneď a môže tak ľahšie stanoviť prognózy vývoja podnikania. Pri jednorazových vstupoch v bežných fitnescentrách sa spolieha len na nepravidelný a ťažko odhadnuteľný príjem. Členstvo je výhodou nielen pre podnik, ale predovšetkým pre klienta. Nielenže v prepočte sa mu oplatí viac ako zakaždým platiť nevýhodný vstup, ale má zaručené aj miesto na cvičenie a nemusí sa starať o ďalšie formality.

„Momentálne je v sieti Contours SR 6 pobočiek. Ďalšie rozšírenie plánujeme vo väčších mestách. Najbližšie rokovania sa udejú s partnermi v Bratislave. Sieť Contours poskytuje služby stovkám členiek, ktoré majú minimálne trojmesačné členstvo,“ povedal pre Šport je život Marek Klemens, DiS., Area Manager, Contours – Fitness pro ženy ve 30 minutách. Agáta Vargová, držiteľ Master franchisovej licencie Expreska pre Slovensko, uviedla: „V čase uzávierky článku bude na Slovensku 14 prevádzok a ďalšia už má splnené administratívne náležitosti. V súčasnosti evidujú prevádzky členky s minimálne trojmesačným členstvom a členky s ročným cvičebným plánom zhruba v pomere 80 ku 20. Na jednu prevádzku pritom pripadá okolo 150 aktívnych členiek, ale navštevuje ju vyše 300 cvičeniek mesačne.“

TIP: Med – elixír života. Čo o ňom ešte nevieme?

Dôležité je vedieť, že v vo vzťahu ku klientovi nejde prioritne o biznis bez škrupúľ. Na začiatku po vybudovaní fitnescentra totiž prejde každý nový majiteľ dôkladným školením aj v oblasti fitness. Je nutné dodržiavať predpísaný koncept, či už formou franchisingovej zmluvy, grafického vizuálu, rozmerov a umiestnenia priestorov, certifikovaných trénerov, vopred dohodnutou komunikáciou, marketingom aj školeniami personálu.

Všetky základné prvky sú už vymyslené a rokmi overené, majiteľ do konceptu vstupuje zakúpením licencie (Expreska iba licencia 6000 €, Contours okolo 27 000 €). Existuje však istá voľnosť v marketingových aktivitách a lojalitných programoch. Vstupná investícia má pomerne rýchlu návratnosť. Priemerné odhady podľa šikovnosti majiteľa sú na úrovni 1 až 3 roky. Fitness franchising je vhodnou príležitosťou, ako začať podnikať bez veľkého rizika straty.