- Reklama -

Rastlinné oleje sú častokrát propagované ako zdravé. Odborníci na zdravú výživu ich vyzdvihujú ako dobrú alternatívu na zníženie hladiny cholesterolu, krvného tlaku a zlepšenie celkového zdravia. Vedci však majú opačný názor.

Čo sú rastlinné oleje a margarín?

Rastlinné oleje sú extrahované oleje zo semien rastlín. Najznámejšie rastliny, z ktorých sa oleje vyrábajú, sú repka olejná, kukurica, slnečnica a mnoho iných. Margarín sa vyrába z týchto olejov. Kedysi sme rastlinné oleje ani výrobky z nich nepoznali. Všetko sa zmenilo nástupom 20. storočia, keď sa potraviny začali spracovávať novým chemickým procesom – extrakciou, separáciou a rozpúšťaním látok.

Narozdiel od masla alebo kokosového oleja sa tieto rastliny nedajú extrahovať prirodzeným lisovaním, ale musia byť chemicky deodorizované a geneticky upravované. Ide tak o látky s najväčším chemickým zásahom, ktoré su navyše propagované ako zdravé.

Rastlinné oleje sa prakticky nachádzajú v každom spracovanom jedle, od šalátovej zálievky až po bežné orechy a semená. Niektoré z týchto olejov, ako napríklad palmový, sú pritom jedny z najnebezpečnejších potravín, ktoré konzumujeme.

hmazdiar a olej
zdroj: pixabay

Výroba rastlinných olejov

Rastlinné oleje sa vo fabrikách vyrábajú zvyčajne z geneticky modifikovaných plodín, ktoré boli ošetrované pesticídmi.

Jedným z príkladov modifikácie plodiny je aj kanolový olej. V 80-tych rokoch minulého storočia bola vypestovaná hybridná verzia repkového semena, ktorú do popredia pretlačil marketingový trh organizovaním konferencie o mononasýtených mastných kyselinách. Prečo došlo k modifikácii repky olejnej? Repkový olej obsahuje vysoké množstvo kyseliny erikovej (LEAR), ktorá je pre naše telo jedovatá, preto vymysleli náhradu, ktorá bude obsahovať menej toxických látok. Kanola – druh repky olejnej už obsahuje o niečo menej LEAR.

Ako vzniká kanolový olej?

Kanolový olej bol vyvinutý tak, aby obsahoval vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín. Kanola sa vyrába zahriatím repky a ropným rozpúšťadlom na extrakciu oleja. Na odstránenie nepríjemných tuhých látok, vosku, ktorý sa objavuje počas jej spracovania, sa používa ďalší proces zahrievania a pridania kyseliny. Novovytvorený kanolový olej sa musí následne ošetriť viacerými chemikáliami pre zlepšenie farby a na oddelenie rôznych častí oleja. Nakoniec musí prejsť dezodorizovaním, aby bol aj chutný.

Na to, aby sa z rastlinného oleja stal margarín, sa zmes musí ošetrovať ďalším chemickým procesom – hydrogenáciou, ktorá zaručí jeho tuhosť pri nízkych teplotách. Na rozdiel od nasýtených tukov, akými sú maslo či kokosový olej, rastlinné oleje nie sú pri týchto teplotách prirodzene tuhé, preto sa musia hydrogenovať. Margaríny preto nemôžu obsahovať viac blahodárne pôsobiacich látok, ako maslo, ktoré je vyrábané prirodzenými organickými procesmi.

chlieb natrety rastlinnym maslom
zdroj: pixabay

História spotreby tukov

Keďže v minulosti rastlinný olej prakticky neexistoval, používali sa hlavne živočíšne tuky ako mäso, slanina, maslo, smotana, loj a podobne. Až príchodom rozvoja priemyslu nám 20. storočie prinieslo rôzne druhy rastlinných olejov. Celková spotreba oleja sa nezmenila, dramaticky sa však zmenil druh konzumovaného oleja. Dnes ľudia konzumujú ročne v priemere 32 litrov rastlinných olejov na osobu. Od roku 1950 môžeme pozorovať prudký nárast jeho spotreby. Čo za tým stojí? V tom čase bola spustená kampaň, ktorá presvedčila ľudí, aby konzumovali rastlinné oleje a margaríny. Tie mali zabrániť upchávaniu ciev nasýtenými tukmi. Odvtedy môžeme pozorovať nárast spotreby margarínov oproti maslu. Ročná spotreba masla bola na prelome storočí len 8 kilogramov na osobu.

Od 50-tych rokov sa tieto rastlinné oleje a ich deriváty čoraz viac používajú na vyprážanie alebo varenie. Predávajú sa ako zdravé, pretože obsahujú mononenasýtené tuky a niektoré aj Omega 6 mastných kyselín. 

Čo je zdraviu škodlivé na rastlinných olejoch?

  • Náš organizmus nie je stavaný na ich konzumáciu a spracovanie. V ľudskom tele je približne 97 percent nasýtených a mononenasýtených tukov, pričom iba 3 percentá polynenasýtených tukov. Polovica z týchto troch percent sú tuky Omega 3. Aby náš organizmus fungoval správne, tento pomer by mal byť zachovaný. Rastlinné oleje obsahujú veľmi vysoké množstvá polynenasýtených tukov, ktoré používame ako náhradu za nasýtené tuky v našej strave. Tieto polynenasýtené tuky nie sú vhodným stavebným prvkom v organizme. Sú veľmi nestabilné a oxidované vďaka ich počiatočnému spracovaniu. To spôsobuje mutáciu v bunkách a vznik zápalov, ktoré upchávajú cievy. Keď sa tieto tuky začleňujú napríklad do buniek kože, ich mutácia spôsobí rakovinu kože, ak sa začlenia do buniek v reprodukčnom tkanive, niektoré výskumy dokazujú, že môžu vyvolávať ochorenia ako je endometrióza alebo polycystické vaječníky. Stručne povedané, naše telo je tvorené nasýtenými a mononenasýtenými tukami a tie aj potrebuje pre optimálne zdravie.
  • Rastlinné oleje obsahujú vysoké hladiny Omega 6 mastných kyselín. Naše telo potrebuje mať tuky v rovnováhe, hlavne Omega 3 a 6 mastné kyseliny. Väčšina ľudí konzumuje oveľa vyšší pomer Omega 6 tukov, čo môže znamenať problém. Rastlinné oleje obsahujú veľmi vysokú koncetráciu Omega 6 mastných kyselín a polynenasýtených tukov, ktoré spôsobujú nerovnováhu týchto olejov v tele. Omega 6 tuky sa veľmi ľahko oxidujú, ak sú vystavené teplu a svetlu. Zatiaľ čo tieto tuky môžu organizmus doviesť k rôznym ochoreniam, Omega 3 mastné kyseliny pôsobia opačne. Redukujú zápal a chránia ho pred rakovinou. Nerovnováha medzi týmito tukmi môže spôsobiť aj poškodenie čriev, celý rad potravinových alergií a autoimunitných ochorení.

olyvy a olyvovy olej v miske

Ktoré oleje konzumovať?

Aby rastlinný olej spĺňal vhodné kritéria pre naše zdravie, je dôležité o ňom vedieť, ako bol vyrobený a akými procesmi prešiel. Pre rastliné oleje je dobré, ak sú lisované za studena. Pokiaľ sú chemickými procesmi upravované, nie sú pre naše zdravie veľmi vhodné. Patria medzi ne tieto rafinované oleje: repkový, kukuričný, sójový, slnečnicový, arašidový, svetlicový (nazývaný aj saflorový či bodliakový), bavlníkový, hroznový, zeleninový olej, akékoľvek značkové margaríny vyrobené z týchto olejov a rastlinné maslá. Aj keď to nie je jednoduché, mali by sme snažiť vyhnúť aj potravinám, ktoré tieto oleje obsahujú.

Zamýšľate sa teraz nad otázkou, aké oleje vlastne konzumovať? Aj keď sa to nezdá, existuje veľa zdravých tukov, ktoré sú zdravé a prospešné pre náš organizmus. Nie je preto dôvod užívať rafinované oleje. Medzi najznámejšie zdravé tuky, ktorými môžeme nahradiť tie nezdravé patria:

kokosy a kokosovy olej

  • Kokosový olej – je hviezdou medzi zdravými olejmi, ale nie je vhodný na akúkoľvek úpravu jedla. Tento nasýtený tuk je vhodný len na varenie a pečenie. Taktiež je skvelou náhradou všade tam, kde sa minulo maslo.
  • Mäso – odporúča sa hlavne červené (hovädzie) a kuracie mäso (z chovu vo voľnom výbehu). Majú vyššiu výživovú hodnotu, zdravé nasýtené tuky a dokonca aj Omega 3 kyseliny.
  • Maslo – je vynikajúcim zdrojom vitamínov rozpustných v tukoch, zdravých nasýtených tukov a iných živín. Obsahuje aktivačnú látku, ktorá zlepšuje absorpciu živín a má preventívne účinky v boji proti chorobám.
  • Olivový olej – je bohatý na mononenasýtené tuky a cení sa pre nízky obsah polynenasýtených tukov. Je často využívaný najmä v studenej kuchyni. Nesmie sa používať na varenie, pretože jeho vysoký obsah mononenasýtených tukov je náchylný na oxidáciu pri vyšších teplotách.
  • Avokádo – ide o vhodný zdroj mononenasýtených tukov a často sa využíva v šalátových dressingoch či ako náhrada masla.
  • Ryby – sú bohatým zdrojom Omega 3 mastných kyselín, ktoré napomáhajú rovnováhe tela. Vhodné sú malé ryby ako napríklad tuniak, sardinky či losos.
  • Vajcia – sú plné vitamínov, zdravých tukov potrebných pre dobrý cholesterol. Mali by sme ich konzumovať denne.

Nenechaj si újsť náš nový športový katalóg plný skvelých produktov.

- Reklama -