Príbeh Zuzany: Chudnutie je beh na dlhé trate. Snažíte sa jesť zdravo a okolie vám so skúmavým pohľadom hľadí do taniera, ako toto môžete jesť? Nie ste sami. Zuzana z Nového Mesta nad Váhom počas pohodlného života nabrala kilá, ale prišiel čas na zmenu, takmer sa stala závislou od športu.

Najprv nemohla pribrať

Zuzana má dnes 34 rokov, no odmalička s ňou mama chodila po rôznych vyšetreniach len preto, že bola veľmi chudá. „Od narodenia až do dvadsiatky som bola až veľmi chudá a myslela som si, že nemôžem pribrať. Dokonca moju chudosť mama riešila s detskou lekárkou, ktorá jej chcela predpísať lieky a podporiť chuť do jedla. Našťastie mama mala rozum,“ hovorí dnes s úsmevom Zuzana. Za svojou chudosťou z mladosti dnes vidí prirodzený pohyb, ktorý je pre deti typický, a prudší rast. Tým, že dnes meria rovných 180 cm, to bolo pochopiteľné.

TIP: 5 štádií telesnej kondície – kam patríte?

No časom, keď sa rast ukončil a pohyb sa začal zo Zuzaninej každodennej činnosti vytrácať, odštartovalo sa nabaľovanie na problematických partiách. Za svoj pohodlný život v zahraničí zaplatila viac ako dvadsiatimi kilami navyše. „To už som mala problém zašnurovať sa bez zadýchania a moje brucho mi pripomínalo vysoké štádium tehotenstva. Som typ jablko, čiže všetko sa mi ukladalo najmä okolo brucha. Začínala som sa sama sebe hnusiť, neznášala som fotky, na ktorých bolo krásne vidieť každé kilo… asi to pozná väčšina žien.“

Pohľad na fotku ju naštartoval

Zlom nastal na Silvestra 2012, z ktorého vzišlo pár fotiek s priateľmi a Zuzanou. „Vedľa mňa stála moja tenučká známa a ja som tam vyzerala tučná ako prasa. To bola presne tá chvíľa, keď som sa odhodlala zmeniť to. A kedy je lepší dátum na predsavzatia ako prvý január?“ Zuzanin štart na chudnutie bol jasný. „Nevedela som presne, ako to chcem dosiahnuť, ale vedela som, že to dokážem. Prihlásila som sa na známu sociálnu stránku a tam som našla veľa skupín, kde boli kvantá žien ako ja, odhodlané schudnúť.“

Zuzana neváhala, začala si s nimi písať. „Navzájom sme sa motivovali, podporovali a radili si. Bolo to moje prvé chudnutie v živote, nevedela som sa v tom pohybovať. Vedela som len, že na to chcem ísť s rozumom, bez diéty prejsť na zdravšiu stravu a hýbať sa.“ Na internete si našla zopár rovnako zmýšľajúcich žien, vytvorili si súkromnú skupinu a chudli spolu.Naozaj sme všetky schudli,“ dodala. Veľa taktiež čítala o zdravom životnom štýle a vyberala si z toho to, čo vyhovovalo práve jej.

1.

Začala byť „závislá“ na športe

Vedela, že chce aj športovať. „Začala som cvičiť 30-dňové programy svetoznámej trénerky Jillian Michaels, denne pol hodinu. Neskôr som prešla cez Boba Hrapera, Insanity a Focus T25. Čuduj sa svet, ono to naozaj funguje. Stačí jesť s rozumom, hýbať sa a úspech je zaručený. Za krátku dobu som mala celkom slušnú kondičku a cvičiť 30 minút bolo pre mňa naozaj málo. Tak som si minúty začala pridávať. Denne som cvičila niekedy až dve hodiny. Bola som od toho asi závislá, ale bavilo ma to. Boli to také moje súkromné výzvy.“ Zuzana si dala métu schudnúť najskôr 15 kíl, ale šlo to naozaj ľahko.

TIP: Ako sa zbaviť celulitídy?

Keď po štyroch mesiacoch zistila, že má o 19 kíl menej, dala si novú métu – nespadnúť váhovo pod 60 kíl, ktoré skutočne takmer dosiahla. Prešla teda už len do štádia udržiavania sa, aj keď sa bála jojo efektu. Dopriala si väčšie porcie jedla, aby mohla aj naďalej cvičiť bez úbytkov hmotnosti. A to sa jej darí dodnes. Už tri roky sa drží na rovnakej váhe 63 kíl. A ako to vyzerá so Zuzanou dnes? „Cvičím stále, ale už dávno to nie je len o Jilllian a jej domácich workoutoch. Som všestrannejšia. Behám, bicyklujem, cvičím rôzne posilňovacie a kardio cvičenia, HIIT či tabatu a príležitostne si zahrám aj bowling, volejbal alebo badminton.“ Zuzane sa najviac vyplatilo behanie. Sama hovorí, že najviac kilojoulov spálila pri behu.

Ale každý pohyb sa ráta. „Začať sa hýbať sa dá aj tým, že sa nebudete premiestňovať autom, ale použijete vlastné nohy. Sama dochádzam do práce denne 25 kilometrov, a keď je fajn počasie, odbicyklujem si to. Idem aj autobusom, ale aj napriek tomu si ešte musím odšliapať na zastávku a cestou domov 15 minút pešo. Kam sa však dá, idem pešo alebo na bicykli.“

Dnes jej chutí to, čo jej predtým nechutilo

Jej zmena jedálnička bola radikálna. „Nie som zástanca toho, že najskôr vyradím jednu potravinu, potom druhú a postupne to obmením. Ja som zmenila všetko a hneď. Tri roky som nejedla biely chlieb a pečivo, párky, rezne, vyprážané… Nesladím, naučila som sa používať trstinový cukor, ghee maslo, špaldovú múku a jem veľa ovocia a zeleniny. Dokonca som začala jesť aj to, čo som predtým nemala rada, napr. cviklu, rukolu, ananás a rôzne celozrnné cestoviny. Taktiež som objavila quinou, bulgur, pohánku, rôzne vločky, semienka… Ovocné jogurty som vymenila za biele. Nekupujem nič, čo je označené light, fit a podobne.“

Čo sa týka pitného režimu, s tým Zuzana problém nikdy nemala, celý život totiž pije veľa vody. „Najradšej mám čistú vodu, zelený čaj a neochutené minerálky. Človek si musí uvedomiť, že sladká voda mu jednak nezaženie smäd a jednak sú to úplne zbytočné kalórie.“

3.

Je naozaj dôležitých päť jedál denne?

Zmena životného štýlu by mala byť na celý život, nie iba chvíľkovo. Nič sa však nestane, ak človek občas zhreší. Nesmie sa to stať pravidlom. „Najťažšie pre mňa bolo odolávať sladkostiam a tento problém mám aj teraz, ale naučila som sa piecť si rôzne zdravé koláčiky a sušienky.“ Zuzana zistila, že aj zdravé „sladkosti“ môžu byť chutné. Keď začala chudnúť, držala sa zásady, že sladké sa je doobeda a poobede sú vhodné bielkoviny, hlavne po cvičení. „Osobne preferujem sladké raňajky – rôzne špaldové, pohánkové a ovsené kaše, krupicovú kašu z celozrnnej krupice, špaldové palacinky na milión spôsobov a občas napríklad aj tvarohový puding zmiešaný s klasickým pudingom, ktorý sladím trstinovým cukrom alebo javorovým sirupom.“ Zuzana sladí podstatne menej ako voľakedy. „Do všetkých raňajok pridávam ovocie. Na desiatu mám zvyčajne biely jogurt, do ktorého si nasypem zmes ovsených vločiek a orechov, a k tomu nejaké ovocie.“

TIP: Základom športu je regenerácia

Jej obed je veľmi individuálny. Rada skúša nové recepty a do práce si zvyčajne nosí vlastné jedlo, ktoré si pripraví deň vopred doma. Napriek tomu si nedáva žiadne veľké porcie. „Držím sa toho, že mäso má byť približne také veľké ako moja dlaň a príloha ako zovretá päsť. K tomu veľa zeleniny. Tú neobmedzujem vôbec, zjem jej, koľko chcem a kedy chcem.“ Vyhovuje jej stravovanie 5-krát denne, no najväčší problém pre ňu bol olovrant. Ten si dá v práci, keď stíha. Napríklad volské oko s „polystyrénom“ a zeleninu, prípadne tuniaka s vajíčkom natvrdo. Toto iste si dá často aj na večeru.

Prekonala aj znechutené okolie

Z konfekčnej veľkosti 44 Zuzana schudla na 36. Nebolo to jednoduché, ale ako vraví, používala len zdravý „sedliacky rozum“. „Chudnutie je beh na dlhé trate, chce to veľa pevnej vôle, sebaovládania a ono to pôjde. Možno si zamilujete cvičenie ako ja a budete ho k životu potrebovať rovnako ako vzduch.“  Aj napriek tomu, že veľkú podporu od svojho okolia nedostala, nedala sa odradiť. „Okolie sa často pozeralo do môjho taniera skúmavo, niekedy mierne znechutene. Krútili hlavami a pýtali sa ma, či mi to chutí. Snažila som sa ľuďom o svojich aktivitách veľa nerozprávať, lebo som vedela, že to nechápu a ani to nechcú pochopiť. Taktiež moje behanie sa ešte stále stretáva s kadejakými poznámkami, ale to už naozaj neriešim. Zistila som, že neustálym vysvetľovaním je škoda strácať čas. Každý si je strojcom svojho osudu.“