Robíte pravidelné prechádzky aj v zime?

5
131
- Reklama -

Prínosy zimných prechádzok sú obrovské – fyzické, ale aj psychické. Čerstvý vzduch, lúče slnka a pohyb sú pre celkové zdravie veľmi dôležité a prospešné. Prechádzky v chladnejšom počasí vám pomôžu spáliť viac kalórií, pretože telo sa viac namáha, aby sa zahrialo. Keď sa začnete hýbať, začnú sa v tele vyplavovať endorfíny, vďaka ktorým sa cítime tak skvelo. Pohyb rozprúdi celý organizmus, čo blahodarne pôsobí na naše telo i krásu.

Spôsobov ako posilniť imunitu, ktorá je najmä v zimných mesiacoch stále skúšaná je viacero. Chôdza patrí k tým najprirodzenejším. Zimné prechádzky si však vyžadujú aj určitú prípravu. Šmykľavé chodníky a zmrznutý terén, či už v meste alebo v prírode, môžu byť nebezpečné a mrazivý vzduch môže ohrozovať pokožku tváre a rúk i dýchacie cesty. Aké opatrenia by ste preto mali podstúpiť?

BEZPEČNOSŤ

  • Ak trpíte ochorením srdca, astmou alebo inými respiračnými ochoreniami, najprv sa o vhodnosti pravidelných zimných prechádzok poraďte s vaším lekárom.
  • Noste vhodnú obuv – vyhnite sa obuvi s hladkou podrážkou alebo podpätkami. Miesto toho by súčasťou vychádzok mala byť kvalitná turistická obuv, ktorá sa na ľade nešmýka.
  • Rátajte s tým, že takmer všetko vonku je vlhké a chodníky sú šmykľavé, často krát pokryté vrstvou ľadu. Buďte preto obzvlášť pozorní.
  • Vyhnite sa chôdzi s rukami vo vreckách. Takáto chôdza znižuje ťažisko celého tela a ovplyvňuje rovnováhu.
  • Ak idete na dlhšiu prechádzku, vezmite si turistické palice alebo si v lese nájdite palice z konárov. Robte kratšie kroky, aby ste mali lepšiu rovnováhu a stabilitu.
  • Naplánujte si trasu prechádzky po poľných a lesných chodníčkoch, parkoch, cyklotrasách, peších zónach, aby ste sa v čo najvyššej miere vyhli doprave.
  • Noste svetlé, dobre viditeľné oblečenie s reflexnými prvkami, v prípade potreby reflexnú vestu. Tma je v zime veľmi skoro, treba myslieť najmä na vlastnú bezpečnosť. Mnohé zimné bundy pánske, dámske i detské majú takéto prvky a napriek tomu sú veľmi vkusné a moderné.
  • Nájdite si parťáka, s ktorým budete prechádzky absolvovať – budete mať lepšiu náladu a budete motivovaní vyberať sa von pravidelne.

PRIPRAVENOSŤ A VÝBAVA

  • Zimná prechádzka by sa mala niesť v pokojnom tempe. Už len fakt, že ste vonku a hýbete sa, pozitívne vplýva na zdravie. Nie je potrebné hnať sa. Začnite pomalým tempom, aby ste dali svalom čas na rozohriatie.
  • Zoberte si vodu, pretože suchý zimný vzduch vysušuje a aj v chlade sa spotíte, aj keď to možno ani nepostrehnete.
  • Berte do úvahy nielen vonkajšiu teplotu, ktorú ukazuje teplomer, ale aj smer a silu vetra, aby ste sa cítili pohodlne. Vietor silno ovplyvňuje pocitovú teplotu – je dobre vedieť:

vietor 10 km/h = z aktuálnej teploty odrátajte 3°C

vietor 15 km/h = z aktuálnej teploty odrátajte 4°C

vietor 20 km/h = z aktuálnej teploty odrátajte 5°C

vietor 30 km/h = z aktuálnej teploty odrátajte 6°C

vietor 40 km/h = z aktuálnej teploty odrátajte 7°C

 

  • Vždy si oblečte tri vrstvy oblečenia – navrch niečo, čo si môžete ľahko vyzliecť a odniesť, ak by vám ostalo príliš teplo. Vyhnite sa objemnému oblečeniu, ktoré bráni prirodzenému pohybu a môže ovplyvniť držanie tela či techniku chôdze.
  • Dajte si rukavice, čiapku a nákrčník. 30% telesného tepla stráca telo cez hlavu. Studené ruky celú prechádzku pokazia. Dajte si slnečné okuliare a vo vyšších polohách sa natrite opaľovacím krémom. Slnko a jeho odraz od snehu je v zime oveľa intenzívnejšie ako si myslíme.
  • Ak potrebujete niečo odniesť, zoberte si batoh, s taškou v ruke alebo kabelkou na pleci by sa vám nekráčalo pohodlne. Batoh eliminuje bolesť chrbta, krku či ramien.
  • Mobilný telefón majte so sebou, prípadne niekoho informujte o tom, kam idete.

PREČO

Chôdza je cvičenie s nízkou intenzitou a jej pozitíva sú nesporné. Ak je príliš chladno, rozdeľte si vychádzku na polovice. Zvýšením rýchlosti sa zvyšuje počet spálených kalórií. Aby ste z prechádzok vyťažili maximum, mali by ste sa rozohriať a udržiavať takú rýchlosť, pri ktorej dokážete konverzovať bez zadýchania. Po návrate domov dbajte na dostatočný prísun tekutín, najmä čistej vody.

 

 

- Reklama -