Aká je tvoja aktuálna športová príprava?

Momentálne vrcholí moja príprava na nadchádzajúcu letnú sezónu. Prvé preteky, ktoré ma čakajú, sú polironman Challenge Rimini , ktoré beriem ako otestovanie mojej formy. Prvým hlavným športovým vrcholom budú na konci mája majstrovstvá Európy v kros triatlone vo Švajčiarsku. Po týchto pretekoch ma čaká náročný Oravaman, ktorý som už 2x vyhral, a budem sa opäť pokúšať o čo najlepší výsledok. Druhú časť sezóny nemám ešte detailne naplánovanú, ale určite tam budú kros triatlony.

IX_02080

Prečo si sa dal práve na triatlon?

Triatlon spája tri krásne a prirodzené športy a tréning nie je nikdy stereotypný. Začínal som s plávaním, no keď som vyskúšal prvý triatlon, tak som mu úplne prepadol. Triatlon sa stal pre mňa životným štýlom. Okrem toho, triatlon je vo svete stále populárnejší a začína sa mu venovať viac ľudí.

Je triatlon z tvojho pohľadu náročnejší šport ako iné?

Najnáročnejšia vec na triatlone je efektívne skĺbiť v príprave tréning troch rôznych športov. Zatiaľ je aj málo skúsených trénerov, ktorí to naozaj vedia. Mnohí začínajúci triatlonisti robia chybu v tom, že sa najviac venujú tej disciplíne, s ktorou pred triatlonom začínali, a ostatné dve sú na ďalších priečkach v dôležitosti. Potom majú jednu disciplínu veľmi silnú a v ďalších dvoch sa trápia. Triatlon však určite patrí k jedným z najnáročnejších vytrvalostných individuálnych športov.

Ktorú disciplínu máš najradšej a cítiš sa v nej najsilnejší?

Myslím, že je to vyrovnané. Je to o tom, ako mi tie ktoré preteky sadnú. Niekedy to môže byť plávanie, inokedy bike alebo beh. Ideálne preteky sú, keď mi všetky 3 disciplíny idú veľmi dobre.

Ako vyzerá tvoj tréning?

Snažím sa všetky 3 disciplíny trénovať rovnako. Samozrejme, bicykel na pretekoch tvorí viac ako polovicu celkového času, takže aj v príprave sa mu venujem intenzívne. Ráno mám plávanie a popoludní bicykel alebo beh. 2 až 3x do týždňa kondičný tréning (posilňovanie s vlastnou váhou a balančnými pomôckami).

Čo by si odporúčal začiatočníkom, ktorí chcú s triatlonom začať?

Určite by mali osloviť trénera so skúsenosťami. Mali by absolvovať na začiatku tzv. záťažovú diagnostiku, na základe ktorej sa dá zhodnotiť aktuálna úroveň trénovanosti a určiť tréningové pásma. Na základe takýchto údajov je potom tréning efektívnejší a tréner vie lepšie športovcovi pomôcť. Výrazne sa zníži riziko pretrénovania alebo málo efektívneho tréningu. U začínajúcich športovcov dochádza skôr k prvému prípadu. Športtester by dnes už mal byť „povinnou výbavou“ každého športovca, ale bez absolvovania záťažovej diagnostiky a nastavení tréningových pásiem je to len hračka, ktorá vám ukazuje rôzne čísla. (smiech) V Kompava Centre Metflex v Žiline, kde pôsobím, práve týmto spôsobom pomáhame nielen športovcom, ale aj všetkým aktívnym ľuďom, či tým, ktorí chcú zredukovať svoju hmotnosť.

Tomas_Jurkovic_3

Dodržuješ špeciálnu životosprávu? Ako sa udržiavaš vo forme?

Regenerácia je rovnako dôležitá ako samotný tréning. Tréningom telo zaťažíme a tým mu dáme impulz, aby sa na vyššiu záťaž prispôsobilo, ale k tomuto prispôsobeniu alebo adaptácii dochádza práve v čase oddychu (regenerácie). Preto, samozrejme, aj životospráva významne prispieva k regenerácii. Aj ja sa preto snažím stravovať zdravo a tak, ako si myslím, že je pre moje telo optimálne. Aj keď občas si dám niečo, s čím takpovediac zhreším. Mnoho potravín neobsahuje také výživné hodnoty, ako to bolo v minulosti. Preto používam aj kvalitné doplnky výživy a kvalitné proteíny, ktoré sú bežnou súčasťou môjho jedálnička. Osobne uprednostňujem ako vrcholový športovec prémiový rad proteínov od Kompavy. Sport Premium Energy a Protein Premium Energy patria v súčasnosti medzi top v oblasti športovej výživy. Výživové doplnky chránia moje telo tak, aby tréning mal len pozitívne dopady na organizmus.

Podľa čoho si vyberáš výživové doplnky? 

Jednoznačne podľa kvality a zloženia a podľa toho, na aký účel ich chcem použiť. Ako som už povedal, osvedčil sa mi nový prémiový rad od Kompavy Sport Premium EnergyProtein Premium Energy. Je to naozaj úplne iný level doplnkov, ako som poznal doteraz. V podstate to rieši všetky problémy s výživou pred, počas a aj po tréningu alebo pretekoch. Tieto produkty náš metabolizmus učia lepšie využívať energiu z tukov. Vo vytrvalostnom športe je to obrovská výhoda, maximálne vedieť využívať energiu z tukov a šetriť si glykogénové zásoby na záverečnú fázu pretekov, kde sa spravidla rozhoduje o víťazstve. Tieto produkty, samozrejme, spolu s efektívnym tréningom vedia robiť doslova zázraky. Áno, považujem ich za revolúciu v športovej výžive.

tomas_jurkovic