Silvia využíva aj cviky s medicinbalom

Silvia Zwachová:Človek by sa mal snažiť najmä zdravo stravovať. Silvia Zwachová spolu s priateľom vlastnia  fitnes. S váhou mala problém vždy, no až po pôrode začala so sebou niečo robiť. Dnes radí aj iným, že najdôležitejšia je zdravá strava. Prezradila nám skvelé tipy na cviky a zdravé recepty.

Viem, že hlavne po pôrode si často navštevovala fitnes. Čím ešte momentálne žiješ?

Momentálne som na materskej dovolenke a venujem sa svojej dcérke Nadje, ktorá má 16 mesiacov. Aj keď mám skončenú právnickú fakultu, s priateľom vlastníme Family Fitness vo Zvolene, kde pravidelne pokračujem na mojej premene.

TIP: Pošlite už konečne kilá kadeľahšie

Dnes po schudnutí 26 kíl vyzerá takto
Dnes po schudnutí 26 kíl vyzerá takto
Mala si problém so zhadzovaním kíl len po pôrode alebo už skôr?

S váhou som mala vždy problém. Nikdy som nebola štíhla. Najviac sa mi podarilo schudnúť pred tehotenstvom, no odkedy priateľ otvoril fitko, chodila som pravidelne cvičiť. Najprv som cvičila s trénerom a dodržiavala som aj stravu. Dostala som sa do dobrej formy a naozaj som bola so sebou spokojná. Keď som otehotnela, začala som viac jesť, prestala som cvičiť, fajčiť a pribrala som veľa kíl. Cvičiť som prestala aj z toho dôvodu, že som bola v poslednom ročníku, takže som sa potrebovala učiť na štátnice. Bola som zatvorená doma nonstop medzi knihami a tehotná. Tesne pred pôrodom som si začala uvedomovať, že som extrémne pribrala a že s tým musím začať hneď po pôrode niečo robiť.

Kedy nastal u teba zlom a povedala si si, že konečne ideš niečo so sebou robiť a skutočne si sa do toho pustila?

Zlom nastal hneď po pôrode. Kilá som chcela čo najrýchlejšie zhodiť a vrátiť sa aspoň na pôvodnú váhu, no keďže som bola po sekcii, musela som s cvičením chvíľu počkať. Hneď po dvoch týždňoch som sa do toho pustila, aj vďaka tomu, že sa mi rana dobre zahojila. Najprv som začala pomaličky cvičiť doma 15 minút na bicykli a postupne som si pridávala kilometre. Stravu som si objednávala na začiatok od známej spoločnosti orientovanej na zdravú stravu. Nosili mi raňajky, obedy, olovrant a večere. Pomohlo mi to výborne naštartovať metabolizmus.

V akom momentálnom štádiu sa nachádzaš? Ešte pracuješ na zhadzovaní kíl alebo sa už len udržiavaš?

Momentálne stále pracujem na zhadzovaní kíl. Už mi to ide naozaj pomalšie, ale nevzdávam to. Zatiaľ som dala dole 25 kíl, ale už  je to pár mesiacov, čo sa mi váha drží na rovnakom čísle. Samozrejme, aj ja som mala také chvíle, že som už nevládala a prestala som sa správne stravovať. Ale vždy sa nakopnem, pretože to nemôžem vzdať a ešte musím chudnúť ďalej…

Kto ťa najviac podporuje vydržať a nevzdať to a čo ťa motivuje?

Najväčším motivátorom som ja sama, všetko je to v hlave. V prvom rade ja musím chcieť (a ja naozaj chcem), pretože nie som so sebou spokojná, a potom to ide. Najviac ma podporuje môj priateľ. Vždy keď na mňa príde kríza, tak ma motivuje výsledkom, ktorý som už docielila, aj keď to nejde tak rýchlo. To ma vie znova nakopnúť. Cením si, že mi nikdy nepovedal, aby som schudla, pretože som tučná a mala by som so sebou niečo robiť.

Ako sa ti podarilo schudnúť? Respektíve čo je potrebné na to, aby žena našla vôľu a začala?

Ako som už spomínala, sama som bola odhodlaná schudnúť hneď, ako to pôjde. Tak som sa do toho pustila. Najdôležitejšie je upraviť stravu, tá tvorí 80 percent úspešnosti. V neposlednom rade je dôležité začať sa aj hýbať. Ja som najprv cvičila na bicykli doma a keď som sa už cítila lepšie, začala som chodiť do fitka. Spočiatku som cvičila hlavne kardio tréningy päťkrát týždenne. Keďže fitko je naše a máme ho hneď pri našom paneláku, tak som mala náskok.

TIP: 5 dôvodov prečo cvičiť HIIT

Priateľ mi Nadju postrážil, kým spinkala, čo bola dosť veľká výhoda, lebo inak by som tak často trénovať nemohla. Stravovať som sa začala podľa knihy s názvom Fitness zdravé recepty a už po necelých troch mesiacoch som mala dole 16 kíl. Po 4 a pol mesiacoch 20 kíl. (Zo začiatku vaša vysoká váha ide naozaj pekne dolu.) Neskôr som dala na rady trénera, keďže chudnutie už šlo pomalšie. Poradil mi vyskúšať sacharidové vlny, čím som schudla ďalšie kilá. Toto stravovanie je veľmi účinné, ale aj náročnejšie na dodržiavanie, keďže spočíva v znížení sacharidov a vyššom príjme bielkovín.

Cvičenie s vlastnou váhou pomocou závesného posilňovacieho systému TRX
Cvičenie s vlastnou váhou pomocou závesného posilňovacieho systému TRX
Hovorí sa, že základ je cvičenie, stravovanie – jeho zmena a pitný režim. Je to naozaj pravda?

Áno, všetko, čo sa hovorí, je naozaj pravda. Strava je určite najdôležitejšia, ale keď sa k tomu pridá pitný režim a cvičenie, je to oveľa účinnejšie. Keďže sa veľmi natrápim pri cvičení, fitko mi pomáha práve v tom, že ma rýchlejšie prejde chuť do jedla a dobre si rozmyslím, čo zjem.

Ako je to teda u teba s cvičením? Ktoré kardio cviky sú podľa teba efektívne a ktoré ti aj naozaj pomohli?

Účinný je akýkoľvek pohyb, nielen kardio, ale na sebe mám odsledované, že mi pomáha, keď striedam rýchlostné intervaly. To znamená, že striedam chôdzu s rýchlym behom. Napríklad na začiatok si dám tri minúty chôdzu a potom minútu bežím na čo najrýchlejšom stupni. Zvýšim si tep, potom začnem znova chodiť minútu a pol, aby sa mi tep znížil a opäť opakujem beh. Cviky nechávam na trénera, samozrejme ich už ovládam, ale on ma prinúti cvičiť viac.

TIP: Alexandra schudla neuveriteľných 24 kíl

Pod jeho vedením vidím, že sa mi začína opäť pekne formovať postava. Samozrejme je potrebné cvičiť každú partiu – brucho, nohy/zadok, potom ruky/chrbát, prípadne kondičný tréning na všetky partie naraz. Výborný cvik je napríklad výstup na bedničku/lavičku alebo výpady so závažím, mŕtvy ťah. Zvyknem cvičiť aj rôzne druhy brušákov s medicinbalom, na fitlopte, za pomoci rebriny. Taktiež cvičím s pomocou závesného posilňovacieho systému (TRX), na ktorom sa dá cvičiť množstvo cvikov s vlastnou váhou, a podobne.

Koľko kíl sa ti podarilo schudnúť?
Silviina premena. Od septembra 2014 do januára 2015 schudla 20 kíl
Silviina premena. Od septembra 2014 do januára 2015 schudla 20 kíl

Schudla som cca 25 až 26 kíl – nejaké to kilo stále lieta hore-dole. Mojím  cieľom bolo schudnúť 20 kíl za 6 mesiacov, čo sa mi podarilo ani nie za 5 mesiacov. Ďalšie kilá šli dole už ťažšie. Stále však pokračujem a mojím cieľom je zhodiť ešte vyše 10 kíl.

Čo je podľa teba dôležité a zásadné dodržiavať, keď je už človek so sebou spokojný?

Človek by sa mal snažiť najmä zdravo stravovať. Mám osvedčené, ak celý týždeň dodržiavam aspoň približne svoj jedálniček, t. j. viem sa udržať na rovnakej váhe, tak cez víkend si môžem dopriať bohatý obed aj so sladkým. Taktiež netreba prestávať s pohybom a cvičiť aspoň dva-trikrát do týždňa. Mne vyhovuje fitko, ale zvykla som chodiť aj plávať. Každý človek si určite nájde niečo, čo ho baví.

Čo by si poradila žene/mamine, ktorá na sebe za pomerne krátky čas nevidí efekt a demotivuje ju to?

Určite aby neprestávala. Stáva sa to každému. Je to demotivujúce, ale je potrebné to prelomiť a výsledky sa určite dostavia.

Silviine zdravé recepty sacharidovej vlny