Taurín ti zlepší športový výkon
Zdroj foto: pixabay.com

Športovec potrebuje taurín najmä z troch dôvodov – stráca tukové zásoby, naberá svaly a zvyšuje výkon. Je vhodný pre cukrovkárov a vegánov. Zisti o ňom viac v našom článku.

Čo je taurín?

Taurín je esenciálna aminokyselina, ktorá sa prirodzene vyskytuje v našom tele. Jej názov je odvodený z latinského slova taurus, čo znamená býk a tak si pod tým môžeš predstaviť mnoho významov. Napriek rôznym dohadom táto aminokyselina nie je vyrábaná zo žiadnych býčích častí tela ani ich výlučkov. Nachádza sa aj v mnohých potravinách a často sa pridáva do energetických nápojov. Mnohí ľudia berú taurín ako výživový doplnok a niektorí vedci ho označujú za “zázračnú molekulu”. Pre športovcov je taurín veľmi zaujímavý – má niekoľko zdravotných výhod, ako je zvýšená obranyschopnosť organizmu pred bežným ochorením a lepší športový výkon. Z hľadiska bezpečnosti doplnkov nemá žiadne vedľajšie účinky, ak sa užíva v primeraných dávkach.

Z čoho sa aminokyselina vyrába?

Hlavnými zdrojmi taurínu sú živočíšne potraviny, ako napríklad mäso, ryby a mliečne výrobky. Aj keď niektoré spracované vegetariánske jedlá obsahujú pridaný taurín, je malá pravdepodobnosť, že ho budú ponúkať v optimálnom množstve. Taurín sa tiež často pridáva do energetických nápojov. V reáli ide o 600 – 1 000 mg v jednej (237 ml) fľaši. Pozor však na časté pitie energetických nápojov. Jeden denne je fajn, ale neodporúča sa ich piť veľa z iných dôvodov – obsahujú zložky, ktoré môžu byť zdraviu škodlivé. Nie je to len kvôli obsahu kofeínu, ale aj taurínu, ktorý zvyšuje účinok kofeínu. Takáto forma taurína, je však vhodná náhrada pre vegánov. Priemerný dospelý človek by mal prijímať denne približne 40 – 400 mg taurínu, ale štúdie hovoria o 400 – 6000 mg denne.

Prečo užívať taurín?

1. Bojuje proti cukrovke

Je zaujímavé, že cukrovkári majú častokrát zistenú nižšiu hladinu taurínu. Taurín vyrovnáva hladinu cukru v krvi a môže tak bojovať proti cukrovke. Správna hladina cukru v krvi nalačno je veľmi dôležitá pre naše zdravie, pretože jeho vysoké hladiny signalizujú cukrovku 2. typu a mnoho ďalších chronických ochorení. Niektoré výskumy naznačujú, že zvýšený príjem taurínu by mohol pomôcť v boji proti cukrovke znížením hladiny cukru v krvi a inzulínovej rezistencii. Dlhodobé dopĺňanie taurínu tak napomáha kontrolovať správnu hladinu cukru v krvi bez toho, aby si niečo menil na svojej diéte alebo v cvičení.

Taurín ti zlepší športový výkon
Zdroj foto: pixabay.com

2. Chráni kardiovaskulárne zdravie

Taurín môže pomôcť znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení. Podľa vedcov a vykonaného výskumu existuje prepojenie medzi vyššími hladinami taurínu a významne nižšou mierou úmrtia na srdcové ochorenia, ako aj zníženým cholesterolom a krvným tlakom. Taurín môže pomôcť znížiť vysoký krvný tlak a tiež minimalizovať nervové impulzy v mozgu, ktoré ho zvyšujú. V dvojtýždňovej štúdii vykonanej u ľudí s cukrovkou doplnky taurínu významne znížili príznaky aterosklerózy artérie a uľahčili prietok krvi. V inej štúdii dobrovoľníci s nadváhou užívali 3 gramy taurínu denne počas siedmich týždňov, čím sa znížila ich telesná hmotnosť a celkové kardiovaskulárne zdravie.

3. Zvyšuje svalový výkon

Taurín zohráva v našich svaloch niekoľko dôležitých úloh a dokáže pomôcť pri športovom výkone tým, že znižuje únavu, poškodenie svalov a zvyšuje spaľovanie tukov počas tréningu. Viaceré štúdie preukázali, že taurín zvyšuje výkon a napomáha detoxikácii organizmu. Zbavuje telo toxínov, čím odstraňuje únavu a pracuje na regenerácii svalstva. Svaly taktiež chráni pred poškodením a oxidačným stresom. Športovci, ktorí do svojho programu zaradili taurín, dosiahli lepší výkon. Dokazujú to výskumy, do ktorých sa zapojili cyklisti a bežci. Obe skupiny dokázali zvládnuť dlhšie vzdialenosti s menšou únavou, keď začali užívať doplnky s taurínom. Okrem spomínaných výhod, môže taurín pomôcť pri chudnutí. Z výskumu vyplýva, že cyklisti, ktorí denne dopĺňali 1,66 gramov taurínu, si zvýšili spaľovanie tukov o 16 percent.

4. Zväčšuje objem svalov

Štúdie uvádzajú, že existuje súvis medzi dopĺňaním taurínu a objemom svalov. Taurín je dobrý regulátor objemu buniek, pretože pôsobí ako osmolyt. To znamená, že reguluje rovnováhu tekutín v tele. Taurín ako taký pracuje na optimalizácii bunkovej hydratácie a maximalizuje svalovú funkciu. Taurín je pokladaný za silný bunkový volumizér. Preto taurín a jeho účinky najviac ocenia kulturisti. Nielen, že si ním športovec pomôže pri zhodení tuku, ale tiež nepriamo stimuluje anabolizmus.

Taurín ti zlepší športový výkon
Zdroj foto: pixabay.com

Ďalšie zdravotné prínosy

Taurín má mnoho ďalších zdravotných benefitov:

  • udržiava telo správne a dostatočne hydratované,
  • udržiava rovnováhu elektrolytov v bunkách,
  • produkuje žlčovú soľ, ktorá zohráva dôležitú úlohu pri trávení,
  • reguluje prísun minerálov, najmä vápnika,
  • podporuje funkcie centrálneho nervového systému a očí,
  • posilňuje imunitný systém,
  • znižuje účinok zápalových procesov v tele,
  • detoxikuje telo od škodlivín…

Taurín a jeho vedľajšie účinky

Podľa dostupných relevantných štúdií nemá taurín pri jeho užívaní v odporúčaných dávkach žiadne negatívne vedľajšie účinky. Hlavne, čo sa týka energetických nápojov. Zatiaľ neexistujú žiadne dôkazy, ktoré by dosvedčili negatívne účinky doporučenej dávky taurínu na ľudské zdravie. Známe sú len vedľajšie účinky, ktoré súvisia s prijímaním vysokých dávok kofeínu a iných podporných športovcami. Rovnako, ako je známe pri väčšine doplnkov na báze aminokyselín, zdravotné problémy sa môžu objaviť u ľudí s ochorením obličiek.

Koľko taurínu denne dopĺňať?

Odporúčané dávky taurínu sa pohybujú na hodnotách od 500 do 2000 mg denne, pričom horná hranica toxicity je však oveľa vyššia. Podľa štúdií dávky nie sú nebezpečné nad 2 000 mg. Vedci, ktorí sa zamerali na prijímanie vysokých dávok taurínu hovoria, že pravidelné užívanie do 3000 mg denne je stále bezpečné. Zatiaľ čo niektorí výživoví poradcovia a lekári odporúčajú užívať vysoké dávky doplnkov len na krátky čas, štúdie naznačujú, že dlhodobé užívanie taurínu do 3 000 mg denne ti pomôžu maximalizovať výkon bez vedľajších účinkov. Najjednoduchší a nákladovo najefektívnejší spôsob, ako doplnok užívať, je prijímať taurín v práškovej alebo tabletovej forme. Aj keď získavame taurín prirodzene z konzumácie mäsa, mlieka a rýb, väčšina z nás ho neprijíma v dostatočnom množstve a kvalite.

Taurín ti zlepší športový výkon
Zdroj foto: pixabay.com

Taurín ti môže pomôcť pri svalovom výkone a zlepšiť tak tvoj tréning. Ak chceš svoj tréningový plán maximalizovať, nezabudni ani na kreatín. Prečítaj si o ňom viac. 

Hľadáš správny doplnok taurínu? Vyberaj z nášho katalógu.