Začínate cvičiť? Vyhnite sa týmto 4 chybám! Patríte k tým, ktorí len začínajú s cvičením? Alebo ste už začali nespočetne veľakrát, no nikdy ste nevydržali dlhšie ako pár mesiacov? Jedným z najčastejších dôvodov prečo začiatočníci vzdajú svoje snaženie hneď ako vyprchá ich počiatočné nadšenie z cvičenia je, že robia jednu (alebo aj viac) chýb, ktorým sa však dá jednoducho vyhnúť.

Tieto chyby sú väčšinou spôsobené nevedomosťou, ľahostajnosťou alebo nedostatkom informácií. Môžu zapríčiniť, že rýchlo stratíte motiváciu, lebo nevidíte žiadne výsledky, alebo v tom horšom prípade, môžu viesť zraneniu. Ktoré chyby to sú a ako sa im vyvarovať?

Nemáte cieľ a neviete poriadne čo a prečo cvičíte

Nech už začínate s akoukoľvek aktivitou, je dôležité stanoviť si jasný cieľ. Mali by ste mať jasno v tom, prečo robíte, to čo robíte. Cieľom môže byť zlepšenie kondície, redukcia váhy, rast svalovej hmoty alebo dobrý pocit, že niečo robíte pre seba a svoje zdravie. Bez jasného cieľa sa vaša motivácia vytratí veľmi rýchlo. Na druhej strane vás však určite nakopne, keď uvidíte, že sa pomaly približujete k želanému výsledku. Prvý krok je uvedomenie si a zhodnotenie svojho súčastného stavu. Na základe toho si treba určiť, kam sa chcete posunúť a ideálne aj za aké časové obdobie.

Kedy je navhodnejší čas na tréning – ráno, poobede alebo večer?

Len tak budete môcť sledovať a hodnotiť svoj progres. Takisto je vhodné vedieť, aký význam má každý jeden pohyb, ktorý vykonávate. Vedieť, na čo sú zamerané jednotlivé cviky a ktoré svaly pri nich zapájate. Niektoré pohyby slúžia na rozohriatie, rozcvičenie, iné na posilnenie alebo naopak na uvoľnenie. Preto sa nebojte pýtať. Či už ste na skupinovom alebo osobnom tréningu, inštruktor by vám mal všetko objasniť a vysvetliť, aby ste mali vo všetkom jasno. Ak budete len slepo nasledovať a opakovať čo robia ostatní, môže sa stať, že cvik zle pochopíte a v dôsledku nesprávnej techniky nebude mať požadovaný efekt a vaša snaha bude zbytočná. Nehovoriac o tom, že si môžete ublížiť.

photo-1434494878577-86c23bcb06b9

Nedoprajete svojmu telu čas na regeneráciu

Ste maximálne namotivovaní, cvičenie vás nesmierne baví a najradšej by ste mu venovali každú voľnú chvíľu. Je skvelé, že vás cvičenie tak nadchlo, ak však nenecháte svoje telo odpočinúť a pôjdete na plné obrátky, po pár dňoch alebo týždňoch (je to individuálne, každý má inú výdrž) sa vám to určite vráti. Vaše telo nie je stroj a najmä, ak ste predtým neboli zvyknutí na pravidelný pohyb, nemôžete očakávať, že sa telo zotaví z cvičenia v priebehu pár hodín a budete ho môcť na druhý deň opäť rovnako zaťažiť.

Tréningová metóda – The Viking Method

Čas venovaný regenerácii, odpočinku a kvalitnému spánku je rovnako dôležitý, ako čas strávený v telocvični. Preto s cvičením začínajte postupne, systematicky a vyhraďte si aj dni na odpočinok. Vyhnete sa tak pretrénovaniu, bolestiam a zraneniam, ktoré vás môžu demotivovať a v konečnom dôsledku spôsobiť, že sa na cvičenie vykašlete. Odpočinok však nemusí znamenať, že budete ležať pred televízorom. Doprajte si aktívny odpočinok v podobe prechádzky, relaxačné cvičenia alebo striedajte intenzívnu aktivitu s menej intenzívnou. Nemenej dôležitý je kvalitný, ideálne neprerušovaný spánok, ktorý vás dobije energiou a pomôže pri regenerácii svalov.

photo-1445384763658-0400939829cd

Zameriate sa iba na jednu partiu

Niektorí ľudia sú nespokojní so svojou postavou celkovo, no väčšinou má každý určitú partiu, ktorá je nepriateľom číslo jedna a chce sa zamerať na jej vylepšovanie. To často vedie k tomu, že dokola vykonávajú izolované cviky, ktorými chcú zaútočiť na svoju nepriateľskú zónu. Treba si však uvedomiť, že zbaviť tuku iba z určitej časti tela sa nedá. Schudnúť z danej partie sa vám podarí iba ak schudnete celkovo.

14 tipov ako na neposlušné brucho

Oveľa účinnejšie ako izolované cviky sú teda cviky komplexné, pri ktorých zapájate celé telo, resp. aspoň viac svalov či svalových skupín, čo je pre vaše telo prirodzené. Aj pri každodenných činnostiach ako je chôdza, vstávanie z postele, či nosenie tašky s nákupom zapájate viac ako iba jeden sval. Komplexné cviky by preto mali tvoriť podstatnú časť tréningu. Samozrejme je možné ich doplniť aj o cviky zamerané na jednu partiu.

photo-1434596922112-19c563067271

Cvičíte iba kardio a zabúdate na silový tréning

Predovšetkým ľudia, ktorých hlavnou motiváciou k cvičeniu je zhodiť nadbytočné kilá, sa často bezhlavo vrhajú na kardio tréning v presvedčení, že práve to je jediná a najlepšia cesta ako spáliť obrovské množstvo kalórií. Nie je to úplne pravda. Dlhý a vyčerpavájúci vytrvalostný tréning zbytočne zaťažuje vaše kĺby, zvyšuje hladinu kortizolu v tele a nespálite pri ňom toľko energie, ako by ste si na prvý pohľad mysleli. Kardio tréning môže byť samozrejme súčasťou vášho tréningového plánu, no treba ho striedať aj so silovým tréningom.

15 spôsobov ako použiť Chia semienka v receptoch

Najlepší spôsob ako schudnúť, je vybudovať si svalovú hmotu. A to sa dá dosiahnuť iba silovým tréningom. Nebojte sa, že budete vyzerať ako kulturista. Pokiaľ budete cvičiť iba s váhou vlastného tela, alebo neskôr s menšími závažiami, nadobudnete silu a vyrysujete svaly, v dôsledku čoho sa vaša postava krásne vytvaruje a bude štíhla. Štíhla, no pevná zároveň. Čím viac svalovej hmoty vybudujete, tým rýchlejšie bude vaše telo spaľovať prijaté kalórie. Aby ste dosiahli čo najlepší efekt, odporúčam silový tréning v kombinácii s intenzívnym tréningom (v štýle tabaty alebo HIIT).

photo-1470468969717-61d5d54fd036