Zdroj foto: pixabay.com

Zdravý životný štýl je dnes v móde. Vieš, čo v skutočnosti znamená? Zdravé jedlo, pohyb a zmena myslenia je základ. Prečo z neho neurobiť trvácnu hodnotu?

Celoživotný projekt – zdravý životný štýl

Ak chceš zažiť skutočnú zmenu, potrebuješ zmeniť v prvom rade myslenie. Zdravý životný štýl ti musí nielen zachutiť, ale musí sa z neho stať tvoja denná rutina. Zdravý životný štýl zvykne stroskotať ani nie tak kvôli nevhodnej strave či absencii pohybu alebo nastavení cieľa, ale v myslení. Snaha zmeniť svoj spôsob života sa rodí v hlave. Chcieť zmenu, ktorá je trvalá. Konečný cieľ preto častokrát nestačí na zmenu svojich úvah o zdravom štýle života. Ak túžiš zhodiť iba pár kíl do leta, nikdy si so zdravým štýlom nevybuduješ vzťah na celý život. Zdravý životný štýl je síce na dlhé maratónske trate, ale rozhodne stojí za to.

Čo je zdravý životný štýl?

Ak túžiš po trvalej zmene, musíš prejsť kompletnou zmenou životného štýlu, nielen diétou. Diéty sa spoliehajú len na vôľu a sú predzvesťou, ak nie varovným signálom zúfalstva, ktoré mnohých už vopred odsúdia na neúspech. Zdravý spôsob života nie je len o dočasnej diéte, ako schudnúť alebo ako jednoducho dosiahnuť vonkajší cieľ, ale skutočná zmena sa odohráva vo vnútri. Skutočná zmena je zameraná na výživu a na posilnenie tvojho tela zvnútra von. Ak budeš silný vo vnútri, vonkajšie zmeny nenechajú na seba dlho čakať.

Nie, nie sme proti diétam. Diéta je v mnohých prípadoch prvým kontaktom človeka so zdravým životným štýlom, kedy sa človek učí nanovo zdravo žiť. Zdravý životný štýl vychádza z mnohých pozitívnych zmien diét. Tie môžu byť skutočným odrazovým mostíkom pre tých, ktorí sa rozhodli urobiť z diéty niečo viactrvalú zmenu svojho spôsobu života.

Zdroj foto: dreamstime.com

Životný štýl = zdravie

Ako a kde začať, ak túžiš po trvalej zmene?

1. Stravuj sa zdravo

Všetko sa začína jedlom – si tým, čo ješ. Čo to znamená? Jesť výživovo kvalitné jedlo v správnej kombinácii. Ako sa vyznať, čo je zdravé a čo naopak, telu škodí, keď existuje mnoho protichodných názorov? Každý predsa vie, ktoré jedlo je “dobré” a ktoré je “zlé”. Namiesto vyhýbaniu sa “zlých” potravín sa radšej zameraj na zdravé aspekty skutočných potravín a posnaž sa o ich začlenenie do svojho jedálnička.

Existujú však všeobecné odporúčania, ktoré jedlá by si mal obmedziť:

  • produktom a polotovarom z modifikovanej pšenice
  • namiesto rafinovaného cukru siahni viac po zdravých tukoch,
  • namiesto fastfoodových jedál zaraď viac zdravých jedál s výživovo vyššou hodnotou – napríklad zeleninu,
  • ak trpíš nadváhou, cukrovkou alebo inou autoimunitnou chorobou, zváž príjem mliečnych potravín, alergénov, vajec a orechov aspoň na mesiac – určite pocítiš tú zmenu,
  • zameraj sa viac na výživovú hodnotu jedla, ako na jeho príjemnú chuť,
  • neexistujú žiadne neutrálne potraviny – buď pomáhajú alebo poškodzujú telo, takže si vyber tie, ktoré mu pomáhajú.

2. Pi viac vody

Väčšina krajín nemá vážne problémy s nedostatkom pitnej vody. Prečo ju nepijeme viac? Naša civilizovaná spoločnosť si zvykla na to, že si musí všetko kupovať, aj balenú stolovú vodu a minerálky v PET fľašiach. Je jasné, že chlórovaná voda nie je zdravá, ale kto má iné možnosti (vlastná studňa, filtrovacie zariadenie), piť vodu z vodovu nie je problém. V skutočnosti len malé množstvo domácností nekupuje balenú stolovú a mineralizovanú vodu a pije pitnú vodu. Začni preto už dnes deň s 10-timi pohármi vody vrátane bylinného čaju.

Koľko vody a kedy vypiť?

  • nalačno sa odporúča vypiť pol litra vody,
  • do 12-tej hodiny by si mal vypiť ďalší pollitrák medzi jedlami,
  • do večera, dve hodiny pred spánkom je dobré doplniť minimálne ďalší liter.

Pre tých, ktorí pravidelne nepijú dostatok vody, môže táto zmena sama o sebe zlepšiť kvalitu jeho spánku a energie a zbaviť sa bolesti hlavy.

Zdroj foto: pixabay.com

3. Nezabudni sa hýbať

Cvičenie je veľmi dôležité. Postava sa tvaruje nielen v kuchyni, ale aj v telocvični. Pri zdravom stravovaní bez pohybu, alebo opačne, pri pohybe bez živín nemožno hovoriť o zdravom životnom štýle. Ani cvičenie na vyváženie konzumácie nezdravých jedál nesvedčí o zdravom štýle života. Nemôžeme jesť po tréningu pizzu ako sacharidy, ktoré potrebujeme doplniť. Chce to tréning ako súčasť tvojho ja. Cvičiť preto, že ťa to baví, nie preto, že musíš spáliť určité množstvo kalórií. Ak už teda páliť kalórie, odporúča sa najmä intervalový vysokointenzívny tréning (HIIT) kombinovaný so silovým cvičením, ktorý je lepší na úbytok tuku, rast svalov a vytvarovanie postavy. Navyše k tomu nepotrebuješ veľa cvičebných pomôcok. 

4. Výživové doplnky s mierou

Existujú tisíce možností výživových doplnkov a množstvo článkov, čo a koľko vitamínov, minerálov a stopových prvkov by sme mali užívať. Najlepšia a najzdravšia možnosť je prijímať toľko výživných jedál počas dňa, aby sme nemuseli zvyšok dopĺňať doplnkami. Buďme však úprimní – nie je možné pokryť naše výživové potreby iba potravinami, navyše niektoré vitamíny si naše telo nedokáže vyrobiť samo. A občas je potrebné doplniť aj také živiny, ktoré môžu zlepšiť absorpciu potravín, ktoré jeme.

Zoznam niektorých základných doplnkov, ktoré by sme nemali vynechať:

Zdroj foto: unsplash.com

5. Dopraj si viac spánku

Spánok je dôležitý a jeho absencia vie vyrobiť veľa problémov, rovnako aj vtedy, keď spíš priveľa. Prečo? Jednoducho ešte ani jeden výskum o spánku nepriniesol pozitívne účinky na náš organizmus vtedy, ak niekto ponocoval, alebo prespal celý deň. Na to, aby sme mohli povedať o spánku, ako o zdravom a dostatočne dlhom, by sme potrebovali spať 7 až 9 hodín denne.

Čo však v prípade, ak tvoj spánok nie je dostatočne hlboký na to, aby stihol organizmus zregenerovať, oddýchnuť si? Existujú faktory, ktoré ti môžu pomôcť zlepšiť kvalitu spánku – sem patria potraviny, výživové doplnky a prostredie okolo nás. Mnohí ľudia si zase všimli pozitívnu zmenu k lepšiemu spánku, ak zvýšili hladiny magnézia. Magnézium je dôležitý pre reguláciu všetkých hormónov, vrátane hormónov spánku.

6. Neboj sa byť šťastný

V konečnom dôsledku je to práve psychika, ktorá nielen všetko riadi, ale aj ovplyvňuje. Stres má veľmi negatívny vplyv na zdravie nášho tela. Narúša normálnu produkciu hormónov a môže ovplyvniť všetko – od hladiny cukru v krvi až po kvalitu spánku. To môže viesť k hormonálnym a zdravotným problémom. Jeden z  najvhodnejších prostriedkov, ako odbúrať stres, je šport.

Pestovať a naučiť sa všetko o zdravom životnom štýle dá zabrať. Existujú preto aplikácie, ktoré ti naň pomôžu myslieť počas celého dňa. Ktoré to sú, sa dozvieš v našom článku.