Šport miluje odmalička. Je v skvelej forme. CrossFit je jeho životom, poslaním aj povolaním. Prinášame vám rozhovor s trénerom CrossFitu Robom Rybanským o tom, prečo sa rozhodol práve pre CrossFit, čo to CrossFit vlastne je, ako sa líši od klasického cvičenia vo fitku a o mnohom ďalšom…

Robo je rodák z Topoľčian a športuje od útleho detstva. Rád spomína na to, ako ho otec učil spracovávať loptu na dvore u babky aj niekoľko hodín, až pokým to nebolo perfektné. Vtedy mal 4 roky. Neskôr, keď sa jeho kamaráti sánkovali, on musel behávať šprinty do kopca a brodiť sa po kolenách v snehu. Keď sa svojho otca spýtal prečo – dostal jednoznačnú odpoveď: „Vyšliap si cestičku!“

Kedy si začal so športom? Čo všetko si vyskúšal predtým, ako si začal s CrossFitom? A prečo práve CrossFit?

Už od skorého veku, ale tak oficiálne môžeme rátať, že asi od 6 rokov. Prešiel som si všetkým: karate, hokej, hádzaná, tá ma bavila, no keďže sme sa presťahovali mimo mesta, nestíhal som tréningy. Začal som hrať futbal… nevedel som mu prísť na chuť, no tvrdá drina aj mimo tréningov viedla k tomu, že som sa vyšvihol a ako stredný záložník som strieľal góly a vlastne som bol aj kapitánom družstva. Nerád som prehrával a každý zápas som šiel naplno  tak, ako sa dalo. (smiech) Keď som mal asi 20 rokov, skúsil som aj bojové umenia ako Jiu-Jitsu a thajský box.

Kedy je navhodnejší čas na tréning

Aj keď ma to bavilo, stále to nebolo ono. Popri tom som navštevoval posilňovne, až ma to prestalo baviť, a hľadal som na internete niečo iné. Na videách som videl vymakaných chlapov, ktorí dvíhajú veľké váhy nad hlavu, robia to bez oddychu a vo veľkej intenzite. Hovorím si: toto je ono a skúsim, čo to so mnou urobí… Po prvom WOD-e (workout of the day) som doslova išiel vypľuť dušu. No jediné, čo ma zachránilo, bola pevná vôľa. Keď som sa konečne rozdýchal, tak som vedel, že zajtra dám ďalší WOD, a začal som hľadať na internete. Aby ste chápali, prečo práve CrossFit.

Je to ako droga, začnete a keď vidíte, že sa zlepšujete, boli by ste hlupák, keby ste vyskočili z rozbehnutého vlaku bez toho, aby ste vedeli, kde je jeho konečná stanica. A tak idem stále ďalej a sprievodca mi len štiká lístky na každej zastávke.

IMG_4639

Čo to vlastne CrossFit je a ako sa líši od klasickej návštevy fitka?

Je to veľký rozdiel. Na CrossFite dostanete kompletnú starostlivosť od trénera, ktorý by vás mal vždy upozorniť, ak robíte niečo zle. Každý váš pohyb je kontrolovaný, a teda ľudia v klasickom fitku často nevedia, že robia niečo zle (nevyužívajú rozsah pohybu, vykonávajú daný cvik, pri ktorom si neuvedomujú postavenie kĺbov, pri ktorom môže dôjsť k poškodeniu alebo pretrhnutiu väzov). CrossFit je merateľný časom, váhou, rýchlosťou a silou… Cviky sú viackĺbové, nie sú izolované ako v klasickom fitku na strojoch. To znamená, že trénujete rovnako aj stabilizačné svalstvo.

Na tréningoch trénujete celé telo, nie len biceps, chrbát, triceps či prsia, a zároveň trénujete metabolickú kondíciu. Rovnako ako sila sa u nás cení riadna kondička a svalová vytrvalosť. Ak ju nemáte, tak je načase začať s CrossFitom. Tu sa naučíte využívať váš potenciál a, čo je hlavné, aj sa efektívne hýbať. Je to funkčné cvičenie a využívame aj pohyby, s ktorými sa človek stretáva v každodennom živote. Je dôležité vedieť, že CrossFit je pre každého. Všetky cviky sa dajú prispôsobiť tak, aby ich zvládlo dieťa alebo aj starší človek.

IMG_4613

Ešte jeden rozdiel medzi crossfitovým gymom a klasickou posilňovňou:

Cena permanentiek na CrossFite je vyššia nie z dôvodu, že je to niečo nové, ale práve kvôli starostlivosti trénera, ktorý je prítomný počas celého tréningu. O tréning sa nemusíte starať, je totiž napísaný na whiteboarde alebo u nás ho máte vždy v aplikácii a môžete si ho pozrieť už dopredu.

Keď si to uvedomíte, stále to je podstatne menej, ako keby ste si zaplatili permanentku v posilňovni a k tomu aj trénera. Poprípade, ak cvičíte sám, tak možno ani neviete, aký tréning si máte odtrénovať a či to robíte správne… Toto na CrossFite  nehrozí. (smiech)

Ako vyzerá tvoj bežný deň? Ako často trénuješ?

Vstávam ráno asi o 7.00 a pokračujem hneď poriadnymi raňajkami, bez toho môj deň nemôže začať. Pred 8.00 idem do gymu Xfit Iron Life, kde odtrénujem skupinu ľudí, poprípade mám osobný tréning s jedným zo svojich klientov. Po týchto dvoch hodinkách sa začnem venovať sebe. (smiech) Poriadna rozcvička, zahrejem kĺby a svalstvo a začnem svoj prvý tréning, ktorý je väčšinou silový. Sú dni, keď chodím doobeda plávať alebo namiesto silového tréningu mám tréning bežecký. Záleží na tom, ako je nastavený programming v ten daný deň. (programming – sú poctivo vytvorené tréningy na mesiac dopredu, poprípade viac, záleží na čo sa atlét pripravuje, a väčšinou sú tréningy sústredené na zlepšovanie sa v daných pohyboch).

Zacvičte si na vojenský štýl

Po odtrénovaní prvého tréningu si vybavím veci, ktoré sú potrebné kvôli chodu nášho gymu, a idem domov na obed. Po obede si zdriemnem asi na hodinu a pol, čo ma, samozrejme, dobije energiou na druhý tréning. Odtrénujem tréning číslo dva a večer sa venujem našim atlétom na tréningoch. Dvakrát až 3-krát do týždňa chodím na fyzioterapiu alebo na masáž.

Frekvencia tréningov v týždni je rôzna. Trénujem pondelok, utorok, streda, štvrtok je recovery day – plávanie alebo rest day – úplný odpočinok, masáž, fyzioterapia. Piatok a sobotu opäť trénujem a v nedeľu mám úplne voľno. Nie vždy trénujem dvojfázovo, záleží od náročnosti tréningov. A samozrejme od nariadeného programmingu od Bena Bergerona.

IMG_4641

Ako dlho trvá tréning CrossFitu? Využívajú sa pri ňom aj stroje? Aký má význam doba trvania tréningu?

Tréning v CrossFite trvá naozaj rôzne. Dokážete sa zničiť aj za 10 minút, no všetko záleží na tom, akú intenzitu alebo objem tréningu máte. Väčšinou sa tréning skladá zo sekcie strength – sila, skills – zručnosti, metcon – metabolická kondícia. Metcony sú krátke, ale aj dlhé tréningy vo vysokej intenzite, to znamená, že pracujete s váhami, ktoré nie sú jednorazové maximá, tieto sa môžu kombinovať s behom, skákaním double undrov na švihadle, gymnastikou na hrazde…

Týchto možností je naozaj veľa a dôležité je, že to dá zabrať vašej svalovej vytrvalosti, kondičke a určite aj sile pri menších počtoch opakovaní. Cieľ je urobiť daný počet opakovaní za čo najkratší čas, poprípade za určitý čas urobiť čo najviac kôl. Tých možností je naozaj veľa, preto je CrossFit zábavný a nie je to žiadny stereotyp. Záleží teda, ako máte tréning nastavený a či je v ňom aj silová časť alebo sa skladá len z jedného, dvoch alebo troch metconov. Keď to zhrniem, tak zhruba 60 až 90 min.

Stroje také, aké si predstavujete v CrossFitovom gyme, nenájdete. Existuje také motto: „We don’t use machines, we build them!“ (My stroje nepoužívame, my ich vytvárame!) Predsa len využívame stroje, ale sú to skôr trenažéry – veslovací trenažér – Rower, bežkársky trenažér – SkiErg, Assault Bike alebo Watt Bike.

Význam doby trvania tréningu

Ak pracujeme na sile, silových cvikoch, tak je potrebné dodržiavať aj prestávky. Drepovať maximálne váhy minútu po minúte nemá zmysel. Váš centrálny nervový systém nebude pripravený na také zaťaženie a určite nie ani vaše svalstvo. Tu sa doba tréningu mierne predlžuje. Pokiaľ potrebujeme dosiahnuť vysokú pracovnú kapacitu so submaximálnymi váhami, prestávky sa výrazne zmenšujú napríklad 5 až 8 opakovaní každú začatú minútu. Teda samotný význam doby tréningu je rozdelený podľa toho, čo chceme tréningom dosiahnuť.

O spojení CrossFitu a stravy, používaní výživových doplnkov, Robových snoch a obľúbených cvikoch sa dočítate v pokračovaní článku Životný štýl menom CrossFit.

Životný štýl menom CrossFit 2