Začínal s karate ako každý mladý chalan, pokračoval hádzanou, krátko sa venoval hokeju, futbalu aj bojovým športom. Neskôr prešiel cez klasický fitness na CrossFit, pri ktorom zakotvil. Trénuje krátko, iba 1,5 roka, ale ako sám vraví: „Je to dlhá cesta a človek musí byť trpezlivý.“ Prečítajte si pokračovanie rozhovoru s CrossFit trénerom Robom Rybanským.

Pre koho je vhodné začať s CrossFitom? Je to cvičenie určené skôr pre mužov alebo ženy? A čo deti?

CrossFit nie je nijako obmedzený. Máme v gyme ľudí starších ako 50 rokov, 20-ročných alfasamcov, ľudí, ktorí sa chcú hýbať, pretože celý deň sedia v práci za počítačom. Dokonca poznám aj ľudí, ktorí majú nad 60 rokov a cvičia CrossFit. Máme tu aj dievčatá, ktoré vedia, že byť silná je určite viac sexy. Znie to všetko ako klišé, keď sa povie, že je to o komunite, ktorú na tréningoch, ale aj mimo vytvárame. Je to naozaj tak, ľudia sa medzi sebou podporujú, keď sa ti nechce ísť na tréning, tak kamarát, ktorému sa chce, ťa potiahne.

Všetky tréningy sa dajú škálovať a je na trénerovi, aby si všímal svojich atlétov a vedel o ich slabinách či pohybových problémoch. Najskôr sa snažíme odstrániť problémy, pomôcť každému, kto to potrebuje, aby si potom tréning dokázal užiť. Teda rovnako ako si užije tréning 20-ročný chlapec, tak vďaka škálovaniu si ho vie užiť aj moja mama. (smiech)

Zacvičte si na vojenský štýl

Deti sú trošku iná kapitola. Žiaľ, na Slovensku nie je dostatočná telesná výchova, a preto sme v gyme pristúpili k tomu, že sme otvorili atletický krúžok pre deti. Prístup k nim je iný. Učíme ich správne návyky, ako dvíhať bremená zo zeme tak, aby si nepoškodili chrbát. Skúšame ich reakčné schopnosti, základné pohyby, napr. ako správne urobiť drep. Cvičenie ich musí baviť a musia si ho pamätať, preto prebieha formou rôznych hier, ale za prítomnosti disciplíny, pretože aj u nás v gyme platia určité pravidlá.

IMG_4598

Aký je tvoj najobľúbenejší cvik a prečo?

Je ich celkom dosť. Musíme byť pripravení na všetko, a preto trénujeme naozaj všetko. Od gymnastiky cez vzpieranie, plávanie, beh, šplh na lane… Jednoducho musíme byť multifunkční.

Pretože mám dosť silné nohy, tak mám rád všetko, kde ich dokážem využiť. Číslo jeden je pre mňa drep (zadný, ale aj predný), clean (premiestnenie činky na ramená), thruster (čelný drep s výrazom nad hlavu), mŕtvy ťah (zdvihnutie činky zo zeme do vzpriamenia) a veľmi rád veslujem. Sú to cviky, ktoré ma neunavia a dokážem ich robiť dlhšie aj s väčšou záťažou. Nerobia mi problémy, preto ich mám rád a cítiť ozajstnú váhu v rukách, to je ten správny adrenalín.

Čo ty a strava? Ako sa stravuješ?

Moja strava je určite odlišná ako bežne cvičiaceho človeka, ktorý sa snaží udržiavať postavu alebo chudnúť. Rozlišujem čas, kedy môžem pribrať na váhe, pretože mi to pomôže k zvyšovaniu sily na určité cviky. Ak sa chcem pripraviť na nejakú súťaž, tak sa snažím dať nejaké to kilo dole. Sila mi teda zostane, ale na hrazde, kruhoch a pri pohyboch, kde využívam vlastné telo, som ľahší.

V mojej strave je veľa sacharidov. Neznamená to, že sa prepchávam sladkosťami. Na raňajky palacinky s džemom alebo nutelou, vianočka, krupičná kaša, ovsená kaša a v poslednom čase pšenová kaša s ovocím. Takéto raňajky ma nabijú energiou na ťažký tréning. Na desiatu ešte piškóty. Na obed je to taká klasika, snažím sa vyhýbať vyprážaným jedlám. O obed sa mi väčšinou stará priateľka, ktorá mi toleruje to, že v gyme trávim viac času ako s ňou. Obedy mávam pestré: cestoviny, kuracie mäso, hovädzie, sladké zemiaky… Dá sa povedať, že sa vôbec neobmedzujem. Pri tom výdaji energie to ani nie je treba. Uškodil by som sám sebe. Ľudia v gyme vedia, že hocikedy, bez ohľadu na hodiny, si vychutnám aj dva veterníky po sebe. (smiech) Olovrant po tréningu je väčšinou rýchly, skôr nejaké ovocie ako banány, pomaranče, sušené ďatle alebo iné ovocie.

Možno ma veľa ľudí za moju stravu odsudzuje, ale myslím, že u každého to je individuálne, preto sa nestaviam do pozície nutričného poradcu. Mne to takto funguje a cítim sa slabší, pokiaľ nemám poriadne jedlo. Občas si dokonca doprajem pizzu či dobrú domácu klobásku.

IMG_4638

A čo výživové doplnky? Aké sa pri CrossFite využívajú?

Aj suplementy sú vec individuálna, sú crossfiteri, ktorí toho majú možno viac. Ja využívam taký základ. Vyskúšal som naozaj veľa značiek proteínov a iných doplnkov. Pre mňa teraz už osvedčená značka doplnkov je Progenex.

Mám od nich proteín More Muscle, ktorý si miešam, samozrejme, s vodou a kreatínom monohydrát po raňajkách a poobede o 16.00. Pred tréningom si občas dávam predtréningovku, niečo, čo ma nabudí. Bezprostredne po tréningu užívam proteín Recovery na rýchlu regeneráciu. Potom už len vitamíny: omega 3, vitamín D3, C, komplex vitamínov. Večer pred spaním prírodný vápnik od Biominu, vyrábaný u nás na Slovensku, magnézium, zinok a asi pol hodinu pred spaním nočný proteín Cocoon. Okrem toho ešte počas dňa miešam proteín s glutamínom. Nič viac, nič menej pre mňa.

Samozrejme sa odporúčajú aj BCAA – vetvené – aminokyseliny. Najlepší suplement je aj tak regenerácia. Často podceňovaná. Môj masér mi stále hovorí: „ Ako môžeš posilniť sval, ktorý je unavený?“ Táto otázka je zároveň aj odpoveď. Pravidelné masáže, sauny, kvalitný strečing, joga – to sú tie najlepšie suplementy.

Aký je rozdiel medzi open gym a skupinovým tréningom a načo sa pri CrossFite využíva tabuľa, ktorá je v každom crossfitovom fitku?

Open Gym je gym otvorený pre všetkých členov, ktorí nestíhajú skupinový tréning alebo majú vlastný programming, počas ktorého si trénujú to, čo potrebujú. Počas Open Gymu cvičíš sám bez trénera a na skupinovom tréningu sa ti plne venuje tréner celú hodinu.

Kedy je navhodnejší čas na tréning

Skupinový tréning má svoje benefity. Nie ste na všetko sám a viete sa podporovať počas tréningu. U každého človeka funguje zdravá rivalita. Keď vidíte vedľa vás kamaráta, ako je o dve opakovania pred vami, určite vám to nebude jedno a zo všetkých síl sa budete snažiť ho dobehnúť. Presne o to na týchto tréningoch ide.

Tabuľa je taký oltár crossfitového gymu. Tam sa tréning začína, ale aj končí. Na začiatku sa všetci stretnú pri tabuli. Tréner vysvetlí celý tréning a povie vám, čo vás čaká a neminie. Je tam napísaný celý tréning od rozcvičky až po metcon. Veľmi dôležitá vec na tabuli sú mená a výsledky vašich kamarátov. Tu sa viete medzi sebou porovnať a dôležité je si niektoré workouty zapísať, poprípade odfotiť. Náš gym funguje na systéme, kde si to viete rovno zapísať, dokonca si viete okomentovať alebo „lajknúť“ výkony vašich kamarátov. Tak viete aj vy, či niekam smerujete, či posúvate svoje limity, zlepšujete časy workoutov.

IMG_4638

Aké sú tvoje úspechy a sny do budúcnosti?

O športových úspechoch sa zatiaľ nedá hovoriť, netrénujem dlho a je to dlhodobá práca na sebe samom. Nie len fyzická práca, ale rovnako aj psychická. Úspech je, keď ľudom pomáham v ich výkonoch a keď počujem, že sa im lepšie pohybuje, lepšie behá, jednoducho, keď sa zlepšujú. Dnešný svet potrebuje osvetu v pohybe, pretože veľa ľudí nevie o svojom tele vôbec nič. Nemajú tušenie o tom, ako sa majú efektívne hýbať, ako dvíhať bremená zo zeme, ako byť lepšou verziou samého seba. Ak sa mi teda podarí naučiť ľudí, čo je to vystretý chrbát, správne prevedenie drepu a veľa ďalších pohybov, je to pre mňa úspech, lebo tým pomáham ľuďom zlepšiť ich život.

Predsa len niečo.

Moja prvá súťaž Battle of Urpin bol test samého seba po asi 3-mesačnom trénovaní, kde som neskončil posledný, ale v strede tabuľky, a neskôr som získal 1. miesto na Battle of Dubnica (amatérska súťaž).

Každého sen je dostať sa raz na CrossFit Games. Nevravím, že môj nie, ale je to dlhá cesta, a tak zatiaľ plán na ďalších pár rokov je dostať sa alebo aspoň priblížiť ku CrossFit Regionals, teda dostať sa medzi tých najlepších v regióne Európa. Určite budem pre to robiť všetko, aby som si raz mohol povedať, že to stálo za to a že som robil všetko najlepšie, ako som vedel .

No najväčší úspech v mojom živote je, že robím, čo ma baví. Pretože úspešný človek je podľa mňa ten, kto má zamestnanie, ktoré ho baví, nie kvôli peniazom.

Životný štýl menom CrossFit 1.