Kompilácia - Vladimír Minda

Hľadáš cvičenie, ktorým by si mohol začať deň? Päť Tibeťanov poznáš? Vyskúšaj päť jednoduchých cvikov, ktoré Tibeťanov tvorí. Úsmev na tvári a príjemný pocit na duši hneď z rána, za pokus stojí. Zacvič si ich spolu s nami.

Prečo práve päť Tibeťanov?

Nie, s Bradom Pittom to nemá nič spoločné. Toto jednoduché cvičenie na obnovu energií je oveľa staršie. V starom Tibete verili, že zdravotné problémy vznikajú vtedy, keď čakry medzi sebou nekomunikujú. Čakry sú prepojené s orgánmi ľudského tela a keď medzi nimi nie je rovnováha, je problém. Úlohou týchto cvikov je podporiť základné energetické centrá a prebrať k životu nervy, orgány a žľazy.

Päť Tibeťanov pre každého. Pre teba tiež!

Kedy, keď nie teraz? Začať môžeš kedy chceš a kde chceš. Nič špeciálne k tomu nepotrebuješ. Stiahni si päť Tibeťanov v PDF a začni. Jednotlivé pozície si vyhľadaj na youtube a cvič podľa nich. Alebo sa prihlás na cvičenie pod vedením trénera a uisti sa, že 5 Tibeťanov cviky robíš naozaj dobre.

Uvoľni sa a relaxuj. Päť Tibeťanov je tu preto

Cvič tak, aby si sa cítil dobre. Zbytočne sa neprepínaj. Cvičíš pre radosť, nie za trest. Na cvičenie si vyčleň cca 15 minút. Uvidíš, ako ti to pôjde. Tempo si určuješ ty sám. Nezabudni na rozcvičku a telo pred cvičením poriadne ponaťahuj. 5 Tibeťanov ťa nakopne. Súbor cvikov, ktoré 5 Tibeťanov tvoria, ako ranná rozcvička určite nič nepokazí. Práve naopak. Do práce pôjdeš plný energie a s úsmevom na perách.

Ráno alebo večer? Ako sa rozhodneš?

Viac ti vyhovuje cvičiť večer? Žiadny problém, ale počítaj s tým, že po prílive energie sa ti nemusí podariť zaspať. Keď budeš mať viac šťastia, 5 Tibeťanov ti spánok, naopak, skvalitní. Ani tu nereagujeme všetci rovnako. Vyskúšaj, čo s tebou urobí cvičenie ráno a čo večer. Vlastná skúsenosť je na nezaplatenie.

6 dní v týždni cvič, 7 oddychuj. Viac prestávok medzi cvičenie zaraďovať nemusíš. Energiu potrebuješ každý deň. Neodopieraj si ju. Chceš bonus? Päť Tibeťanov a chudnutie sa nevylučuje. Práve naopak. Pravidelné cvičenie sa odzrkadlí aj na tvojej postave. Vážne!

Nezabúdaj, že ide o súbor cvikov, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Mali by na seba nadväzovať. Niektoré pozície zvládneš hneď, na iné budeš musieť trochu počkať. Je to normálne. Keď niektorú pozíciu nezvládaš, odlož ju na neskôr a k ostatným cvikom ho zapoj, keď si budeš istejší.

Dýchaj. Plynule, pomaly a hlboko. Dýchanie je pri cvičení veľmi dôležité. Pri 5 Tibeťanoch to platí tiež.

Päť Tibeťanov a ich účinky

Tieto cviky ovplyvňujú smer rotácie čakier a pomôžu ti dostať sa do psychickej pohody. Každé cvičenie pôsobí pozitívne na telo aj dušu. 5 Tibeťanov tento účinok znásobuje. Prečo by si mal zradieť tieto cviky do svojho denného programu?

  • prospievajú telu i duši
  • zlepšujú celkovú pohyblivosť tela
  • aktivujú krvný obeh
  • pomáhajú lepšie zvládať stres a depresiu
  • posilňujú vnútornú energiu a zlepšujú prístup k životu
  • bojujú s únavou a podporujú výkonnosť
  • regenerujú organizmus
  • spomaľujú starnutie
  • prinášajú úľavu od bolesti chrbta

Čo si po piatimi Tibeťanmi predstaviť a ako ich cvičiť?

Cviky nie sú náročné, ale chce to tréning. Ako každé iné cvičenie. Sú to pozície, ktoré si doteraz nerobil. Musíš si na ne len zvyknúť. Päť Tibeťanov tvorí 5 jednotlivých cvikov, ale to už vieš. Postupne sa dopracuješ do štádia, v ktorom si v rámci jedného cvičenia každý cvik zopakuješ 21 krát. Niekoľko týždňov to potrvá, ale raz sa k tomuto číslu určite dopracuješ. 21 opakovaní je strop. Nad 21 opakovaní už nechoď. Netreba to preháňať.

1. Tibeťan

S prvým Tibeťanom sa otáčaš okolo svojej osi. Rovno sa postav a upaž. Nájdi si pevný bod, ktorého sa budeš počas cvičenia držať. Otvor dlane, otoč ich smerom dole a prsty spoj. V smere hodinových ručičiek sa pomaly otáčaj okolo svojej osi. Neponáhľaj sa. Nie si na pretekoch. Otáčaj sa tak, aby sa ti netočilo v hlave. Keď si na otáčanie zvykneš, môžeš zrýchliť. Jedna noha je stále na zemi, druhá ti pomáha sa otáčať.

Tento Tibeťan ti pomáha uvoľniť pocity šťastia a radosti, naštartovať a udržiavať pozitívne myslenie a zvyšuje sebavedomie. Z fyzického hľadiska zlepšuje pohyblivosť tela a trénuje rovnováhu.

2. Tibeťan

Ľahni si na chrbát, vystri nohy a ruky ulož pozdĺž tela, dlaňami dole. Členky sa dotýkajú. S nádychom dvíhaj nohy kolmo hore trochu viac ako do pravého uhla. Panvu zo zeme nedvíhaj a bradu tlač k hrudníku. Vydýchni a vráť sa do východiskovej polohy.

Práve si prekrvil mozog a prebudil nervový a posilnil imunitný systém. S druhým Tibeťanom posilňuješ svaly brucha a chrbta, môže ti pomôcť zbaviť sa bolestí chrbtice. Prenasleduje ťa strach a úzkosť? Aj tie druhý Tibeťan hravo zvládne. Po negatívnych myšlienkach neostane ani stopa.

3. Tibeťan

Kľakni si na zem a prstami na nohách sa zapri o podložku. Kolená daj asi 10 cm od seba. Rukami chyť stehná pod zadkom. Bradu pritlač k hrudníku. Nadýchni sa a hlavu zakloň dozadu. Ruky ti pri záklone pomôžu. Stehná ich istia. Vydýchni a vráť sa do pôvodnej pozície.

S týmto tibeťanom dostane zabrať ohybnosť, precvičíš krk a ramená a uvoľní sa hrudný kôš. Pomáha prekrviť obličky, rozvýja kreativitu, podporuje otvorenosť a hlboké dýchanie ti pomôže s koncentráciou. Stimuluje srdcovú a hrdelnú čakru.

4. Tibeťan

Sadni si na zem a poriadne sa vystri. Dlane polož na zem tesne vedľa bokov a nohy vyrovnaj. Bradu pritlač k hrudníku. S nádychom hlavu zakloň a pokrč kolená. Chodidlami sa zapri do zeme a dvíhaj boky tak, aby si trup a stehná dostal do jednej roviny. Napni sa a chvíľu v tejto pozícii vydrž. Pri výdychu sa vráť na zem. Náročnejší Tibeťan, čo povieš? Aké písmeno ti táto pozícia pripomína? Obrátené U? Si správne.

Pri tomto Tibeťanovi posilňuješ chrbticu a zlepšuješ trávenie a vylučovanie. Uvoľňuje stres, pomôže ti zbaviť sa tvrdohlavosti a zlepší pohľad na seba samého.

5. Tibeťan

Teraz si ľahni tvárou k zemi. Dlane polož na zem a dvihni sa na ruky, vystrč zadok, vystri nohy a špičky zatlač do zeme. Si v postoji strecha alebo obrátené V. Bradu tlač k hrudníku. S výdychom sa vráť do východiskovej pozície. Hlava pri cvičení smeruje na sever.

5 Tibeťan spája nebo so zemou a myseľ s nervami. Podporuje čelovú a korunnú čakru. Zbaví ťa negatívnych myšlienok a arogancie. Aktivuje krvný obeh a naťahuje svaly.

Pre inšpiráciu odporúčame toto skvelé video od fitshakeru:

zdroj: youtube.com/fitshaker

Máš to za sebou. Uvoľni sa a dopraj chvíľku sám sebe. Pomaly dýchaj a relaxuj.

Päť Tibeťanov ti pomôže začať deň. Obohať ich o 5 návykov na zdravší spôsob života svet bude hneď krajší.