Ako sa stravujú MMA zápasníci

1
219
Ako sa stravujú MMA zápasníci
- Reklama -

V dnešnej dobe si viac a viac ľudí uvedomuje jednu dôležitú vec, že strava je základný stavebný kameň v každom športe. Nie je to však len v živote športovca, ale aj v klasickom živote človeka, ktorý nevykonáva žiadnu fyzickú aktivitu. V tomto článku sa pozrieme konkrétne na to,  ako to majú so stravovaním slovenskí MMA zápasníci. Svoje stravovacie zvyky nám prezradili 4 slovenskí MMA zápasníci.

Svoje návyky pri strave nám prezradili: Marek Mazúch, Tomáš Bolo, Branislav Zuzák, Karol Ryšavý. Kto sú títo zápasníci? To si prezradíme v nasledujúcich riadkoch.

Lukáš Pajtina: „Oktagon výzva mi zmenila život“

Karol Ryšavý – Dvadsaťpäť ročný reprezentant trnavského Spartakus Fight Gym-u je majster Slovenska amatérov vo váhe do 77 KG, športovec roka mesta Senec a bronzový medailista z majstrovstiev Európy v amatérskom MMA vo váhe do 77 KG.

Branislav Zuzák – Ďalší reprezentant SFG, ktorý čaká na premiéru v profesionálnych zápasoch. V amatérskych zápasoch má úctihodné skóre  7-1, t.j. 7 výhier a 1 prehra. Taktiež je bronzový medailista z ME v amatérskom MMA.

Marek Mazúch – Zápasník, ktorý si prešiel thajským a klasickým boxom. Jeho doterajší najväčší úspech je víťazstvo v zápase na turnaji štvrtej  najväčšej MMA organizácii na svete, vo Fight Nights. Tento turnaj s poradovým číslom 84 (Fight Nights Global 84) sa odohral v bratislavskej Hant aréne.

Tomáš Bolo – Účastník Oktagon výzvy 2, najznámejšej MMA reality show v Česku a na Slovensku. Reprezentuje žilinský Wolf Pride Gym. V jeho domovskom klube sa venuje trénovaniu a príprave zápasníkov.

Jedálniček počas prípravy na zápas

V tejto časti sa pozrieme na to, ako sa stravujú zápasníci počas prípravy na zápas. V tejto časti potrebujú jedlo, kde sa nachádza veľa energie. Množstvo športovcov si pred tréningom dáva jedlo, odkiaľ získa rýchlu energiu, to je hlavne ryža. Kľudne hodinu-hodinu aj pol pred tréningom si môžete dať 100-150 gramov samotnej ryže. Ako to majú spomínaní zápasníci?

Karol Ryšavý – Tak moje raňajky sú proteín s banánom. Obed je kuracie prsia s ryžou a večeru mám výhradne bez sacharidov, takže zase mäso s nejakou zeleninou ako prílohou. Ale celkovo zelenina, ovocie, mäso a proteín sú moje klasické potraviny pred zápasom.

Branislav Zuzák – Hlavne kuracie mäso, ryža a ovocie. Toto dookola. Sacharidy a bielkoviny, aby bola energia na tréningu.

Kluby bojových športov na Slovensku: Wing Gym Žilina

Marek Mazúch – Tak v príprave, kde mám 2 až 3 tréningy denne mám plnohodnotnú stravu.  5 krát denne jem (vločky, vajcia, mäso, ryža, zemiaky, cestoviny, tvaroh) plus suplementácia doplnkami výživy, hlavne proteín, glutamín a bcaa.

Tomáš Bolo – Môj jedálniček je veľmi pestrý, keďže sa pripravujem na zápas tvrdo a zodpovedne tak podľa toho aj jem.  Všetko čo nezje mňa, zjem ja! Ale hlavne tie energetické potraviny, aby som mal energiu. Zemiaky, cestoviny, ryža ako príloha a k tomu mäso a zelenina.

Hmotnosť daných jedál si nastavuje každý zvlášť, každý musí nájsť svoju správnu cestu. S prílohami (ryža, cestoviny, zemiaky) ku hlavnému jedlu sa to pohybuje väčšinou okolo 150-200 gramov.

Jedálniček tesne pre zápasom

Tesne pred zápasom potrebuje zápasník už zhadzovať váhu, aby sa zmestil do požadovanej váhy. Tým pádom veľa zápasníkov vyraďuje jedlo, kde je veľa sacharidov a soli. Tým pádom stráca veľa energie, keďže je sacharid hlavný zdroj energie. Preto sme položili zápasníkom otázku, čo tvorí ich jedálniček tesne pred zápasom?

Karol Ryšavý – No jatesnepred zápasom jem hlavne bezlepkové jedlo, nech mi to nezaťažuje žalúdok. Mám v obľube lososa so zeleninou. Ale obmedzujem sacharidy a soli. Takže energia tam skoro žiadna nie je. Ale to iba do váženia, po vážení sa normálne najem, ale s rozumom. Hlavne aby som nedostal kŕče, čo je normálne, kebyže sa najem veľkej porcie jedla.

Branislav Zuzák – Tesne pred zápasom jem už iba kuracie mäso na vode, šalát a veľa tvarohu.

Marek Mazúch – Takžetesne pred zápasom je to už náročnejšie. Idem bez sacharidov a soli, keďže odvodňujem. Jem hlavne chudé mäso (kuracie, morčacie, ryba) + zelenina.

Tomáš Bolo – Tak tesne pred zápasom vyhodím sacharidy a soli, keďže sa odvodňujem. Vtedy je to celkom ťažké s energiou. Ale zaraďujem avokádo, zeleninu, vajcia a mäso.

V tejto fáze prípravy zápasníci obmedzujú aj príjem vody, aby strácali posledné kilogramy váhy.

Dôležitosť stravovania v MMA

Pomer 70% ku 30% je pomer, kde 70% znamená strava a 30% znamená tréning. Bez kvalitného jedla nevie športovec podať 100% výkon počas tréningu, čo sa odzrkadli aj na zápase. Preto je lepšie investovať svoj čas do prípravy kvalitného jedla, ono sa to vráti prostredníctvom lepšieho nasadenia na tréningoch. Ako vnímajú dôležitosť stravovania MMA zápasníci?

Tomáš Deák: ,,Ísť si stále za svojím!”

Karol Ryšavý – Tak stravovanie pri nejakom športe je veľmi dôležité. Ja osobne sa cítim lepšie, keď dodržujem vyváženú stravu.

Branislav Zuzák – Tak je to taká priama úmernosť, čím lepšie jedlo, tým väčšia energia pri tréningoch. Ale nie len pri tréningoch, vo všeobecnosti sa cíti človek lepšie.

Marek Mazúch – Stravovanie v MMA je rovnako dôležité ako samotný tréning spolu s regeneráciou. Ide to “ ruka v ruke “.

Tomáš Bolo – Strava je dôležitá v každom športe podľa mňa, nie len v MMA. Ako sa hovorí ,,Sme to, čo jeme“. MMA je komplexný šport, čiže aj moja strava je komplexná.

Stravovacie “prešlapy” MMA zápasníkov

Akonáhle majú zápasníci po vážení váhy a po samotnom zápase, si každý môže dovoliť jedlo, na ktoré mal chuť počas celej tej prípravy na zápas. Samozrejme, že po vážení sa nemôže bezhlavo pustiť do každého jedla, aby nedostal nejaké kŕče v žalúdku, keďže je po diéte. Aké dobroty si doprajú naši opýtaní zápasníci?

Karol Ryšavý – Po vážení a zápase to je samozrejme pizza alebo burger. Také ja môžem.

Branislav Zuzák – Po vážení si dávam hneď hrozno a jahody, to je pre mňa najlepšie. Po zápase nesmie u mňa chýbať kebab.

Marek Mazúch –Tesne po vážení dopĺňam sacharidy, veľa vody pijem – zavodňujem. Po zápase sa už samozrejme opustím a doprajem si poriadne (pizza, hranolky, domáca slovenská kuchyňa, koláče) nebránim sa ničomu.

Tomáš Bolo – Tak po váhe je to skôr voda čo mi chýba. Keď doplním tekutiny, potom už ide ovocie a vývarik a soté s ryžou.A samozrejme, že po zápase je to hriech za hriechom (haha). Zjem všetko, čo sa mi dostane do rúk.

Zhrnutie:

Počas prípravy = Sacharidy (ryža, zemiaky, ovsené vločky)
Bielkoviny (vajcia, mäso, tvaroh)
Zelenina (avokádo, šalátová uhorka)
Ovocie (banán, jablko).

Tesne pred zápasom = Takmer bez sacharidov a soli
Zelenina (šal. uhorka, brokolica)

Po zápase=  Každý podľa vlastnej chuti.

Sacharidy – Zdroj energie, nie len pre telo, ale aj pre mozog.
Zdroje sacharidov: ryža, zemiaky, vaječné cestoviny,

Bielkoviny – Potrebujeme ich na rast a obnovu všetkých buniek a tkanív  v tele, na činnosť svalov, na tvorbu hormónov, enzýmov, protilátok. Taktiež nám dobíjajú energiu.
Zdroje bielkovín: hov. mäso, kur. mäso, vajcia, ryby, tvaroh.

Tuky – Obsahujú dvakrát viac energie ako bielkoviny alebo sacharidy. Tuky umožňujú vstrebávanie vitamínov.
Zdroje tukov: ryby (losos, sardinky), avokádo, mliečne syry, arašidové maslo.

Minerály – Sú základným kameňom zdravia. Hlavne horčík, vápnik a zinok. Taktiež umožňujú regulovať viaceré aktivity tela.
Zdroje minerálov: strukoviny(horčík), jahody(zinok), vápnik(mak).

Mr. Comeback Milan Ďatelinka od basketbalu k Oktagon MMA

Vitamíny – Bez nich ľudské telo nebude fungovať, pretože zabezpečujú funkčnosť nervového, obehového, tráviaceho, reprodukčného systému. Denný, pravidelný prísun vitamínov je nevyhnutný pre náš život.
Zdroje vitamínov: zelenina, listová zelenina, ovocie, orechy.

Na koniec by som ešte spomenul to, že je potreba dodržiavať aj pitný režim, bez vody to je v príprave na zápas tiež ťažké. Hlavne preto, že sa pri tréningoch nadmerne potíte a strácate veľa vody, ktorú treba stále dopĺňať.

Zápasníkom ďakujeme za rozhovor a v ďalšej pripravovanej časti sa pozrieme na doplnky výživy v MMA.

Článok je pripravovaný v spolupráci s SLOVAK MMA.

- Reklama -