- Reklama -

Za posledné roky sa cyklistika stala súčasťou každodenného života milióny športovcov po celom svete. Za ten čas sa však o nej začali šíriť alebo nesprávne interpretovať rôzne mýty. Prinášame vám desať pravdivých objasnení týchto mýtov.

Mýtus 1.: Cyklistika je nebezpečná

Podľa výskumov zverejnených na stránke (pedbikeinfo.org) smrť na bicykli postihuje cyklistov menej ako v dvoch percentách zo všetkých úmrtí na cestách. To však nie je dôvod na to, aby sme to brali na ľahkú váhu. Pravdou je, že riziko úrazu s následkom smrti na vás môže číhať rovnako, aj keď pôjdete čo i len kúsok pešo. Nezahoďte preto najazdené kilometre, dobré výsledky a neoberte sa o duševnú pohodu, len preto, že sa o cyklistike tvrdí, že je nebezpečná. Je to mýtus, ktorý sa nezakladá na pravde. Navyše ste to vy, kto si plánuje trasu, kadiaľ pôjde.

Mýtus 2.: Cyklistika nie je pre obéznych alebo nešportovcov

Toto je jeden z najhorších mýtov vôbec, čo sa cyklistiky týka. Aj keď na prvý pohľad obraz obézneho človeka alebo športového antitalentu na bicykli vyvoláva skôr úsmev na tvári, nie je to hlúposť.

Svetové cyklotrasy, ktoré vám vyrazia dych

Ak je človek s nadváhou schopný udržať sa na bicykli a nájsť si svoj vlastný cyklistický štýl a tempo, časom si môže vybudovať návyk, ktorým si vylepší svoju kondíciu a vytrvalosť. Aj pre obéznych je možnosť úpravy bicykla na mieru. Nezahadzujte preto bicykel hneď po prvej neúspešnej jazde.

Mýtus 3.: Cyklistika spôsobuje neplodnosť

Ide o prastarý názor na to, že sedením na sedadle sa vyvíja určitý tlak na genitálie, ktorý znehodnocuje ich obsah. Týka sa to prevažne mužskej populácie. Už dávno neplatí, že sedadlo na bicykli musí byť tvrdé. Ak je pre cyklistu nevyhovujúce, môže si ho pokojne vymeniť za mäkšie, čím nie je ohrozená jeho plodnosť.

Mýtus 4.: Pred jazdou je dobré vyhnúť sa sexu

Mnohí sa mylne domnievajú, že sex pred jazdou býva problémom z hľadiska následnej výkonnosti. Ak si doprajete sexuálne radovánky pred bicyklovaním, následkom vraj býva dôvod, prečo niektorým mužom chýba dostatok testosterónu, mužského hormónu, od ktorého závisí ich zdatnosť a výkonnosť. V skutočnosti je pravdou pravý opak.

Už dávno je dokázané, že práve sex pred fyzicky náročným športom, medzi ktorý patrí aj cyklistika, stimuluje produkciu testosterónu. Šport ako taký však na jeho produkciu nestačí. Chce to aj správny tréning verzus oddych a vhodnú stravu pred a po športovom výkone. Aj keď to nie je s testosterónom také jednoduché, jedno je isté: sexom pred jazdou o testosterón určite neprichádzate.

Mýtus 5.: Cyklisti nepatria na vozovku

Hoci sa cyklista určite cíti bezpečnejšie na menej frekventovanej ceste, kde je navyše chodník, vozovka nie je primárne určená len pre osobné vozidlá a verejnú dopravu. Na chodníku hrozí kolízia s chodcom v oveľa vyššej miere, ako na vozovke s autom. Ak dodržiavate pravidlá cestnej premávky, nie je dôvod na nepríjemné pocity a strach. Cyklisti sú rovnakou súčasťou premávky, ako štvrokolesové vozidlá.

Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu

Nie všade majú cyklisti k dispozícii cyklistické chodníky a navyše, môžeme im vďačiť za to, že je o pár áut na ceste menej. Predtým, než sa rozhodnete siahnuť na klaksón, pretože vás nejaký cyklista vytočil, pomyslite si, že na rozdiel od vodičov chránia a neohrozujú životné prostredie toxickými výparmi z výfukov.

Mýtus 6.: Cyklistika je drahý šport

Môže to byť pravda, ale aj nemusí. Rovnako, ako sa dá kúpiť futbalová lopta a dres za menej, rovnako za futbalovú výstroj môžeme utratiť majland. Podobne je to aj s cyklistikou. Ak sa práve nechystáte vyhrať Tour de France, na začiatok vám postačí lacnejší bicykel so základnou výbavou. Pri výbere vhodnej cyklistickej výbavy by však pred pohľadom do peňaženky mala rozhodovať na prvom mieste bezpečnosť.

Mýtus 7.: Jazda na bicykli po daždi alebo po snehu je nebezpečná

Ak ste začiatočník, tento mýtus môže, ale aj nemusí byť pravdivý. Je pravdou, že cyklistika pri sťažených podmienkach môže byť nebezpečná, ale iba v prípade, ak neviete, ako sa postarať o výbavu bicykla a taktiež, ak nemáte prax. Jazda po snehu či ľade vyžaduje dodržiavanie istých pravidiel a niekoľko vrstiev oblečenia, aj toho nepremokavého. Pre aktívneho cyklistu, ktorý jazdí celoročne, to nie je žiaden problém. Aj jazda po daždi alebo v zime má svoje čaro. Ak to však neskúsite, stále budete tvrdiť tento mýtus, ktorý nie je pravdivý.

Mýtus 8.: Cyklistikou sa vystavujeme väčšiemu riziku vdychovania znečisteného ovzdušia

Znečistenie ovzdušia je vysoko aktuálna téma a mala by nás zaujímať bez ohľadu na to, akú formu dopravy volíme. Ak sa však preto bojíte toxínov a nebezpečných výparov, nemusíte sa obávať. Pravdou je, že cyklistika vás vystavuje oveľa menšiemu znečisteniu ovzdušia ako iné druhy dopravy.

Železného muža dal triatlon dokopy po autonehode

Ak je teda cyklistika vaša obľúbená športová činnosť, trasujte si svoju jazdu viac po prírodných a cyklistických chodníkoch. Nebezpečné splodiny tak vymeňte za čistý vzduch s nádhernými scenériami. Vaše pľúca sa vám poďakujú.

Mýtus 9.: Cestou do práce na bicykli sa viacej spotíme

Pri ceste na bicykli máte dve možnosti. Buď sa budete ponáhľať, alebo zvolíte mierne tempo. Je jasné, že keď sa nad týmto mýtom zamyslíme, nemusí sa vôbec naplniť. Ak sa obávate, že do práce prídete neskoro a spotení, nemusíte sa kvôli tomu stresovať. Stačí zvoliť tempo, pri ktorom bude jazda na bicykli príjemným naštartovaním dňa už pred prácou. Chce to len trochu skôr si privstať, aby ste nemuseli dupať do pedálov. Nezabubnite ani na to, že za pocit suchej pokožky a sviežosti možete poďakovať aj svojmu oblečeniu. Zvoľte si preto taký druh, ktoré bude pot z vášho tela odvádzať, nie zadržiavať.

Mýtus 10.: Cyklistika ničí chrbticu a kĺby

Je všeobecne známe, že cyklistika je vhodná pre každého a v každom veku. Pomáha zlepšovať zdravotný stav a predlžuje život. Kto si doteraz mylne myslel, že pri jazde na bicykli bude trpieť jeho chrbtica, alebo dokonca aj kĺby, je na omyle. Práve cyklistika je lekármi a trénermi často odporúčaná práve tým, ktorí majú nejaké to kilo navyše a beh by negatívne pôsobil na ich kĺby.  Dokonca sú známe aj priaznivé účinky na krvný tlak, aterosklerózu a všetky jej komplikácie, z ktorých najznámejšou je infarkt myokardu, na cukrovku, pohybové ústrojenstvo, telesnú hmotnosť, psychický stav organizmu a iné. Aby ste sa vyhli bolesti chrbtice, potrebujete len jazdiť vo vzpriamenej polohe mierne nahnutý dopredu. Tým si posilníte chrbtové svalstvo a chrbtica bude odľahčená. Ak sa ale predsta bojíte bolesti chrbtice, zaobstarajte si radšej odpružený bicykel.

- Reklama -