zdroj: istockphoto

O cvičení sa toho popísalo už veľa. Stále prichádzajú nové trendy a nové prevratné štúdie, ktoré popierajú všetko, čo doteraz fungovalo. Kto sa v tom má vyznať? Zorientovať sa a správne si vybrať je pri takom množstve informácií naozaj náročné. Pripravili sme 10 mýtov o cvičení, o ktorých by si mal vedieť.

10 fitness mýtov, ktoré nemusia byť pravdivé

Vybrali sme tie, s ktorými sa pri fitness stretávame najčastejšie. O niektorých si už možno počul, iné ťa prekvapia. Cvičenie je cestou k úspechu, ale treba vedieť ako na to. Netreba podľahnúť všetkému, s čím sa vo svete fitness stretneš, ale niektoré mýty za zamyslenie naozaj stoja.

1. Svalovica po tréningu musí byť

Nie, nemusí. Keď si sa doteraz žiadnemu športu nevenoval, určite sa objaví. Pohyb, ktorý si doteraz nevykonával naruší štruktúru svalov drobnými trhlinkami. To, že ich nevidíš neznamená, že neexistujú. Na zahojenie im dopraj dostatok času. S cvičením to nepreháňaj. Súčasťou tréningu je aj regenerácia. To čo si roky zanedbával za týždeň nedoženieš. S dobrým tréningovým plánom sa výsledky dostavia rýchlejšie, ale to neznamená, že sa svalovici úplne vyhneš.

10 fitness mýtov ktorým by ste nemali veriť
zdroj: pixabay

2. Rozcvičku pred tréningom nepotrebujem

Omyl. Ráno z postele tiež na rovné nohy hneď neskočíš. Koľkokrát do týždňa si dopraješ ešte 10 minút, aby si sa v posteli poriadne ponaťahoval? Svaly sú na tom rovnako. Na záťaž v podobe cvičenia sa potrebujú pripraviť. Poriadne ich ponaťahuj. Zahrejú sa a jednotlivé cviky sa ti budú vykonávať lepšie. Vyskúšaj to. Daj si tréning bez rozcvičky a tréning s rozcvičkou. Na vlastných svaloch sa presvedčíš, aký je v tom rozdiel. Podeľ sa s nami so svojimi skúsenosťami. Nikdy nevieš, komu tým pomôžeš.

3; Cvičím preto, aby som sa mohol dobre najesť

Do posilňovne chodíš s predstavou vyprážaného rezňa a zemiakového šalátu, ktorý doma na teba čaká? Nemôžeš jesť všetko, čo ti príde pod ruku a čakať, že cvičenie to napraví. Bez úpravy jedálnička kilogramy dole nepôjdu. Všetko spolu súvisí. Keď viac prijmeš ako spáliš, kilá pôjdu hore. Nezvaľuj to na cvičenie. Nemôže za to. Za tvoju vyšportovanú postavu zo 70 % môže vyvážená strava. Rezeň si nechaj na nedeľný obed. Nič sa nestane, keď si raz do týždňa tzv. cheat day dopraješ.

4. Váha zaručene klesne

To, že ti po trojmesačnom snažení ručička neklesla neznamená, že sa na tvojom tele nič nezmenilo. Buď rád, že neukazuje ešte viac. Aj to sa môže stať. Tuk je ťažší ako svaly. Nevzdávaj sa. Neznamená to, že niečo robíš zle. Nerob jednu z chýb, ktorých sa pri chudnutí dopúšťame najčastejšie. Podarilo sa ti zapnúť do nohavíc, ktoré si už dva roky neobliekol? Stále si myslíš, že cvičenie a úprava jedálnička nemá význam? Váhu odlož. Nech ťa zbytočne nestresuje. Odmeraj si miery. Hrudník, brucho, stehná. Centimetre o tri mesiace ukážu nižšie čísla.

10 fitness mýtov ktorým by ste nemali veriť
zdroj: pixabay

5. Pravidelnosť je zárukou úspechu

Presne tak. Cvičenie raz za uhorský rok ťa k vypracovanej postave nedostane. Poraď sa s odborníkom a nechaj si vypracovať tréningový plán. Netvrdíme, že máš cvičiť každý deň. Práve naopak. Všetko s mierou. Pohyb, regenerácia, zdravá strava. Všetko spolu súvisí. Len treba vedieť ako na to. Na tréning si rezervuj aspoň 3 dni v týždni. Nemusíš pri ňom stráviť pol dňa. Na dobrý tréning stačí aj pol hodina. Neflákaj sa! Cvič poriadne a výsledok na seba nenechá dlho čakať. Dôležité je začať. A nevzdať sa!

6. Činky tuk na svaly nepremenia

Vieš prečo? Tuk sa vo svaloch nenachádza. Ukladá sa pod kožu, okolo vnútorných orgánov a medzi svaly. Sú to dve odlišné tkanivá, ktoré spolu vôbec nesúvisia. Cvičenie s činkami svaly spevní, ale tuku sa to vôbec nedotkne. Potrebuješ ho spáliť. Pravidelné cvičenie a úprava jedálnička je to, čo potrebuješ. Na formovanie svalstva bude ešte dosť času. Organizmus pri cvičení najskôr spaľuje krvný cukor. Do tukových zásob sa pustí, až keď sa cukor minie. Najviac tukov spáliš pri menej intenzívnom tréningu. Každý organizmus je iný. Na rovnaké veci nereagujeme všetci rovnako. Poraď sa s trénerom. Pomôže ti nastaviť tréning presne tak, ako potrebuješ.

7. Bez brušákov sa svaly na bruchu neukážu

Ale ukážu. Existuje lepší cvik, ktorý s budovaním brušných svalov pomôže. Chceš vedieť, ktorý? Plank. Pri brušákoch precvičuješ len jednu časť brušného svalstva. Plank ich posilňuje všetky. Nie je to s ním také jednoduché, ako sa zdá. Nájdi si 30 dňovú plankovú výzvu a čas v pozícii plank postupne zvyšuj. Už teraz vidím, ako sa trápiš, ale zvládneš to. Plank ťa nakoniec chytí tak, že vyskúšaš aj jeho náročnejšie varianty. Nudiť sa s ním rozhodne nebudeš.

10 fitness mýtov ktorým by ste nemali veriť
zdroj: pixabay

8. Po cvičení už nejedz!

Kto povedal? Organizmus si pri kvalitnom tréningu poriadne vyšťavil. Chceš ho nechať trpieť? Nerob to. Doplň mu živiny, ktoré potrebuje. Vychádzaj z toho, aký tréning si absolvoval. Strava má byť vyvážená a primeraná záťaži. Počúvaj svoje telo. Ono ti prezradí, čo potrebuje. Nauč sa s ním komunikovať a dopraj mu stravu, ktorej sa po cvičení nemusíš báť. Po cvičení sa nenaješ a večer pestuješ turistiku od chladničky ku sladkej skrinke a späť. Stojí ti to za to? Tuku sa chceš cvičením zbaviť. Keď organizmu nedopraješ to, čo mu po cvičení patrí, hlad sa večer prihlási ešte výraznejšie.

9. Najlepšie sa cvičí ráno

Niekomu určite, ale nie je to pravidlo. Cvič vtedy, keď to najviac vyhovuje tebe. Dôležité je začať a vydržať. Je úplne jedno, či cvičíš ráno, na obed alebo večer. Nájdi si svoj správny čas, nenechaj sa rušiť a cvič pravidelne. Zvyk je železná košeľa. Na pravidelný tréning si rýchlo zvykneš. Nehľadaj výhovorky. To, na čom si tak dlho makal, môžeš rýchlo stratiť. Aj týždeň bez cvičenia sa na tebe môže podpísať. Nemôžeš cvičiť ráno, cvič večer. Je to len na tebe.

10. Nespotil si sa? To ako si cvičil?

Nedaj sa vyprovokovať podobnými rečami. Niekto sa potí viac, iný menej. Potom kvalitu cvičenia neodmeriaš. Pot reguluje vnútornú teplotu tela a ochladzuje pokožku. Nie je to vyplavený spálený tuk. To by bola veľmi jednoduchá cesta, ako sa ho zbaviť. Keby to tak fungovalo, všetci by sme boli štíhli a svaly by sa za vrstvu tuku. Nezabudni dodržiavať pitný režim. Pot ťa pripraví o množstvo tekutín, ktoré treba doplniť. Pozor na nápoje s vysokým obsahom cukru. Chystáš sa zaútočiť na tuky. Keď organizmu počas cvičenia dodáš ďalší cukor, ani sa ich nedotkne.

10 fitness mýtov máš práve za sebou. V ktorých si sa našiel? Z toľkého množstva informácií nie je jednoduché dobre si vybrať. Najdôležitejší je pri cvičení tvoj pocit a tvoj postoj. Áno, je to aj o prekonávaní vlastných limitov, ale na to treba ísť postupne. Žiadna zmena sa neudeje zo dňa na deň. S rýchlou premenou pomôže len photoshop. Fotka bude krásna, ale na tvojom tele nič nezmení. Cvič pre radosť. Pravidelné cvičenie sa pozitívne neodzrkadlí odzrkadlí len na tvojom fyzickom, ale aj psychickom stave.

S mýtmi o chudnutí si sa už stretol? Prezradíme ti 10 mýtov o chudnutí, s ktorými sa stretneš najčastejšie!

Športové vybavenie od výmyslu sveta nájdeš v našom katalógu športových potrieb.